skip to Main Content
«سازمان محیط‌زیست جاده صاف‌کن وزارت نیرو است»
زمین کیوسک

«سازمان محیط‌زیست جاده صاف‌کن وزارت نیرو است»

یک فعال حوزه محیط زیست می‌گوید عیسی کلانتری و مسعود تجریشی در پی کم‌اهمیت جلوه دادن نابودی جنگل‌های هیرکانی هستند و به این ترتیب جاده صاف‌کن وزارت نیرو برای اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر شده‌اند؛ حنیف رضا گلزار گفته «سازمان حفاظت محیط زیست به‌جای آنکه به شرح وظایف و ماموریت‌های خود بپردازد، در حال هموار کردن مسیر و رفع موانع اجرای طرح‌های مورد نظر وزارت نیرو است و در بسیاری موارد در توجیه ضرورت اجرای طرح‌های در تعارض با محیط زیست حتی از وزارت نیرو هم پیشی گرفته است».

وی درباره ارقام ارائه شده توسط رییس و معاون سازمان محیط زیست توضیح داده «تاکید ویژه آقایان کلانتری و تجریشی بر نابودی تنها ۴۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی نادرست، فرار به جلو و داده‌سازی آشکار است؛ در خوشبینانه‌ترین شرایط ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی نابود خواهد شد و در این ۱۰۰  هکتار بیش از ۵۵۲۳۷ اصله درخت کهنسال هیرکانی و درختچه باید پاکتراشی شود».

این کارشناس ارشد خاک و آب با انتقاد از رویکرد سازمان محیط زیست گفته «آقایان کلانتری و تجریشی یا مطالعات این طرح را ندیده‌اند یا نمی‌دانند نابودی ۴۰ هکتار جنگل هیرکانی با تراکم تاج پوشش بالای ۷۰ درصد یعنی چه. تلاش و تاکید مکرر و هدفمند آنها برای بی‌اهمیت جلوه دادن نابودی تنها ۴۰ هکتار جنگل هیرکانی درجه یک، تاسف‌بار و اقدامی درخور سرزنش برای قبح‌زدایی از دست‌اندازی به جنگل‌های شمال در حاشیه اجرای طرح انتقال آب خزر است».

در همین ارتباط پروین فرشچی ادعای عیسی کلانتری مبنی بر «موافقت دولت یازدهم برای انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه» را تکذیب کرده است؛ رییس سابق محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفته «سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم هرگز با انتقال آب خزر به هیچ نقطه‌ای، چه دریاچه ارومیه و چه سمنان، موافقت نکرده و همواره به صراحت در این‌باره مخالفت خود را اعلام کردیم؛ اما وزارت نیرو با وجود این مخالفت، برای مطالعه این طرح بودجه گرفت». پروین فرشچی که مخالف اجرای طرح انتقال آب خزر بوده پیش از این توسط عیسی کلانتری از کار برکنار شد.

همچنین بخوانید:  خروج رسمی آمریکا از پیمان پاریس

کلانتری چندی پیش خطاب به مخالفان پروژه انتقال آب دریای خزر گفته بود «برخی افراد موضوع انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه را سیاسی می‌کنند در حالی‌که این موضوع در حیطه اختیار وزارت نیروست و به هیچ کسی ربطی ندارد».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗