skip to Main Content
سازمان ملل صیاد ایرانى را از اسارت دزدان دریایى سومالی نجات داد
جامعه کیوسک

سازمان ملل صیاد ایرانى را از اسارت دزدان دریایى سومالی نجات داد

محمد شریف پناهنده ظهر روز شنبه توسط سازمان ملل از دست دزدان دریایی سومالی آزاد شد. این خبر توسط جان استید، رئیس سابق واحد مقابله با راهزنی دریایی در هیات اعزامی سازمان ملل به سومالی، به خانواده پناهنده رسیده است. وزارت امور خارجه ایران نیز این خبر را تایید کرده است.
محمد شریف پناهنده و سه نفر دیگر آخرین بازماندگان از کارگران صیاد لنج سراج هستند که در فروردین ۱۳۹۴ به اسارت دزدان سومالی درآمدند. ۸ نفر از آنها تحت شکنجه و بر اثر گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست دادند و یک گروه ۴ نفره آنها سال گذشته توسط ایران آزاد شد. جمال‌الدین دهواری، عبدالله نوهانی و ابراهیم بلوچ‌نیا همچنان در اسارت هستند.
پروین صباحی، همسر آقای دهواری امیدوار است که ایران تلاش بیشتری برای آزادی سه صیاد دیگر به کار گیرد. او در مصاحبه با میدان می‌گوید: «آخرین تماس همسرم مربوط به یک ماه گذشته است و همچنان از ما می‌خواهند که پول آزادی آن‌ها را تامین کنیم اما مبالغ پیشنهادی دزدان خارج از توان خانواده‌هاست. همه ما نان‌آور خانواده خود را از دست داده‌ایم و در این مدت با تنگدستی و رنج دوری و با نگرانی از جان عزیزانمان زندگی کرده‌ایم».
او با اعلام نگرانی از وضعیت صیادهای اسیر می‌گوید: «من به دیدار یکی از صیادان آزاد شده رفتم و رد شکنجه‌های جسمی مانند کشیدن دندان‌ها، سوزاندن با آتش سیگار و زخم چاقو را بر پاهای ایشان دیدم. عزیزان ما چنین شرایطی را در گرسنگی دائمی تحمل کرده‌اند و ۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. ما جز آزادی این سه بازمانده هیچ خواسته دیگری نداشته‌ایم».
محمد شریف پناهنده صیاد ۴۰ ساله اهل کنارک توضیحی درباره چگونگی آزادی خود نداده و گفته است: «یکی از دزدها نام مرا صدا کرد و گفت آزاد شده‌ام. می‌دانم این آزادی توسط سازمان ملل بوده اما نمی‌دانم چرا بقیه صیادها آزاد نشده‌اند».

همچنین بخوانید:  کابوس سومالی در خواب‌های کُنارک

آنچه در این سال‌ها بر ملوانان و خانواده‌هایشان رفته را می‌توانید در گزارشی اختصاصی بخوانید که میدان پیش‌تر منتشر کرده بود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗