skip to Main Content
جهانگیری: «شاید مجبور شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه‌بندی و کوپنی شدن پیش برویم.»
کیوسک

جهانگیری: «شاید مجبور شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه‌بندی و کوپنی شدن پیش برویم.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب، وضعیت اقتصادی کشور را تشریح و به راهکارهای مقابله با شرایط پیش رو اشاره کرد.

جهانگیری گفت: «بعد از دوره جنگ ما سمت آزادسازی اقتصاد حرکت کردیم، یک بخش این مورد خصوصی‌سازی بود، یک بخش آن مقرراتی بود که در کنترل دولت بود و آزاد شد. حتماً مردم ایران اطلاع دارند قبل از جنگ تقریباً حوزه واردات توسط دولت انجام می‌گرفت و در سیستم کوپنی توزیع می‌شد. دولت خیلی بزرگ بود، به مرور دولت این‌ها را واگذار کرد. حتی الان دولت گفته کالاهایی که در مقطع فعلی ارز دولتی به آنها اختصاص می‌دهیم وارد کننده‌اش بهش خصوصی است، این طور نیست که دولتی باشد.»

جهانگیری در ادامه به تشریح دو راه حل پیش روی دولت جهت کنترل شرایط اقتصادی پرداخت. وی گفت: «الان با توجه به شرایط جدید اقتصادی دو بحث ایجاد شده است. به سمت محدودیت‌های بیشتری داریم پیش می‌رویم، پس احتمالاً نقش دولت پررنگ‌تر می‌شود. شاید مجبور شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه‌بندی و کوپنی شدن پیش برویم. این نظری است که در دولت و خارج از دولت طرفدار دارد. پیش نیازش این است که دولت خودش دوباره وارد یکسری از فعالیت‌های اقتصادی شود.»

معاون اول رئیس جمهور به اندیشه مقابل کوپنی شدن اشاره کرد و گفت: «عده‌ای از فعالان اقتصادی با این نظریه مخالف هستند. آنها معتقد هستند در چنین شرایط سختی باید ما به سمت آزاد کردن اقتصاد پیش برویم؛ حتی قید و بندهایی که قبلاً داشتیم را رفع کنیم. به جای اینکه کالای مورد نظر اقشار ضعیف را با سهمیه‌بندی تأمین کنیم اقتصاد را آزاد کنیم و یارانه‌های پنهان را به صورت نقد در اختیار مردم بگذاریم.

همچنین بخوانید:  رسانه‌ها در پوشش کرونا خودزنی کرده‌اند

وی سپس خطاب به منتقدین و صاحب‌نظران گفت: «من از همه صاحب‌نظران درخواست دارم راجع به این دو نظریه شفاف صحبت کنند و نقد کنند؛ ما باید به زودی تصمیمی بگیریم که آینده کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سی سال است از بعد جنگ به سمت آزادسازی و کوچک کردن دولت حرکت کردیم امروز به یکباره همه آن قوانین و مقررات گذشته را باید باز گردانیم. باید سازمان‌های نظارتی و اجرایی وسیعی اجرا کنیم که به راحتی امکانپذیر نیست.»

به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی مورد اشاره معاون اول رئیس جمهور می‌خواهند از تهدید تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای خصوصی‌سازی بیشتر و از بین بردن قوانین حمایتی از اقشار فرودست جامعه استفاده کنند در مورد نتایج سی سال تاریخ خصوصی‌سازی در ایران و نتایج آن بیشتر بخوانید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗