skip to Main Content
وبلاگ

تغییرات بهاری میدان

اوایل اردیبهشت‌ماه و پس از ۷۰ روز، میدان رفع فیلتر شد. فرایند پیگیری رفع فیلتر سایت برای ما فرایند خوش‌آیندی نبود. مجبور شدیم بخشی از مطالب را از روی میدان برداریم و در برخی سیاست‌هایمان بازنگری کنیم. برای تن دادن به چنین چیزی ما دو دلیل عمده داشتیم:

۱- همانطور که پیشتر هم گفته بودیم نمی‌خواهیم حرف‌های ما حاشیه‌ای، ممنوع و زیرزمینی شوند. ما حرف‌هایی داریم که باید بیشتر و بیشتر شنیده شوند. حرف‌هایی که هدفی جز تحکیم پایدار اخلاق، امنیت و آسایش برای همه مردم ندارد.

۲- عدم اعمال تغییرات مورد نظر «کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه»، علاوه بر فیلترینگ سایت، به پیگرد قضایی گردانندگان سایت نیز می‌انجامید.

علاوه بر رفع فیلتر و از دست رفتن بخشی از مطالب روی سایت میدان در بهار امسال تغییرات دیگری را نیز تجربه کرد. به لحاظ فنی، نسخه ۳ سایت منتشر شد تا سایت زیباتر، سریع‌تر و کاربردی‌تر شود. به لحاظ محتوایی نیز سه تغییر در سایت اتفاق افتاد که در ادامه کمی در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

 

یادداشت روز

یاداشت روز اولین بخشی بود که در نسخه جدید سایت به آن اضافه شد. در این بخش، هر روز یک یادداشت کوتاه منتشر می‌کنیم که به مسائل مورد علاقه میدان خواهد پرداخت. مطالب این بخش می‌تواند تالیف یا ترجمه باشد. اما نکته مشترک همه آن‌ها تحلیلی، سرراست و کوتاه بودنشان خواهد بود.

 

بازگشت به کیوسک

بخش دکه خبر از ابتدا با نام «کیوسک» شروع کرد. با تغییرات جدید این بخش دوباره «کیوسک» شد. چرا؟ از یکسو میدان قصد و توان پوشش اخبار روزانه را ندارد، و از سوی دیگر محدودیت‌های جدید رسانه‌ای دست ما را از پوشش دادن اخبار روزمره بیش از پیش کوتاه می‌کند. با کیوسک از بار خبری میدان خواهیم کاست و در عوض سعی می‌کنیم توجه شما را به حاشیه‌های اخبار، به نکاتی که ممکن است از دید سایر رسانه‌ها پنهان مانده باشند و همچنین به محتوای بین خطوط جلب کنیم.

همچنین بخوانید:  دوباره در همان معبر باریک؟

 

چراغ برق میدان روشن شد

چراغ برق پیشنهادها و معرفی‌های کوتاهی است از کتاب، فیلم، موسیقی و چیزهای دیگر. در چراغ برق ماجرای کتاب‌ها و فیلم‌ها را لو نخواهیم داد، سعی می‌کنیم علاوه بر ترغیب‌کردن شما به خواندن و دیدن آنچه خواندنی، دیدنی و شنیدنی است، از حواشی موضوع، از تجربیات شخصی رودرویی با کتاب و اثر هنری نکته‌‌ای به اشتراک بگذاریم. چراغ‌برق لزوما ستونی برای حرفه‌ای‌ها نیست، جایی‌ست که در آن همه می‌توانند راحت‌تر بخوانند و ببینند و بگویند.

با همه این اتفاقات و تغییرات، کماکان «میدان جایی برای آدم‌ها است». به میدان بیایید و دیگران را هم به میدان بکشانید.

5 نظر
  1. نمی شود هم ادعای رادیکال بودن کرد و هم قامت خود را آنقدر کوتاه کرد که به معیارهای کوتاه اداره ی سانسور نزدیک شود. بدتر از همه بی اخلاقی رسانه ای شما در حذف مطالب نویسندگانی ست که برای آن مطالب زحمتی بر خود هموار کرده بودند. خیلی از سایت های منتقد قبل و پس از شما فیلتر شدند و فیلتر ماندند چون حاضر به تن دادن به شروط اداره ی سانسور نشدند. با این حجم سانسور و با این ترس خفته در شما هیچ تفاوتی بین شما و گردانندگان مدیاها و ژورنال های دست راستی چون شرق نیست. حتی باور کنید امکان عدول شما از خطوط سیستم کمتر و کمتر از آن هاست. پس سوال اینجاست چه ترجیحی برای من خواننده بین شما و امثال شرق است؟!

    واقع بین باشید و محال را بطلبید.

  2. سلام. خوشحالم که رفع فیلتر شدید. در مدت فیلترینگ هر از گاهی به سایت سر می زدم و از دیدن صفحه ای که بعضا سفید بود یا همان صفحه مانوس سایت های فیلتر شده، سرخورده می شدم. هرچند هر از گاهی با فیلتر شکن وارد شدم و مطالبی را دیدم ولی استفاده از فیلتر شکن همیشه ممکن نیست. واقعا جایتان خالی بود. اگر نه هر روز، روز در میان به سایتتان سر می زدم و مطالب خواندنی را به دوستانم نیز توصیه می کردم. کارتان خوب است و انتخاب هایتان را دوست دارم. عمیق و مسئولانه و حرفه ای. برایتان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم بمانید؛ برای همانها که گفتید برای تحکیم پایدار اخلاق، امنیت و آسایش همه. خوشحالم از بودنتان…

  3. کاملا شرایط شما را درک می کنم، اما دقیقا نمی دانم وقتی مطالب را حذف می کنیم، چطور می توانیم به هدف «بیشتر و بیشتر شنیده شدن» برسیم؟ همانند بسیاری دیگر، من هم از نویسندگانی هستم که همچنان ترجیح می دهم مطالبم را در داخل ایران منتشر کنم. پیشنهاد شما برای امثال من چیست؟ باید سکوت کنیم؟ یا انتشار مطالب را در میدان فراموش کنیم؟ یا…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗