skip to Main Content
کیوسک

حضور قانونی افغان‌ها محدود به ۱۴ استان ایران شد

محمدی‌فر، مدیرِ کلِ امورِ اتباع و مهاجرانِ خارجی وزارت کشور، اعلام کرد اتباعِ خارجی _از دیدِ قانون این افراد حقوقی برابر با شهروندانِ ایرانی دارند_ نیز از بیمه سلامت بهره‌مند خواهند بود، این در حالی‌است که این شهروندانِ قانونی (اتباعِ خارجی) تنها اجازه‌ی حضور در ۱۴ استانِ ایران را دارند.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی شرق وضعیتِ شهروندانِ افغان را به کمکِ آمار این‌گونه شرح داد؛ قانونِ منعِ عبور و مرور در حالی اجرا می‌شود که یک میلیون و پانصد نفر اتباعِ خارجیِ قانونی در ایران مشغول به کار و تحصیل‌اند؛ اما به گقته‎ی این مسئول تا امروز تنها ۳۶هزار کارتِ اشتغال توسطِ دولت برای این شهروندان صادر شده، و از سالِ ۱۳۸۹ تا کنون تنها ۲۷۰ هزار کارتِ آمایش برای ۵۰ هزار خانوار صادر شده‌است.

این مسئول هم‌چنین اطمینانِ خاطرداد که برخلافِ قوانینِ حاکم در اکثرِ کشور‌های دنیا، پناهندگان قادر نخواهند بود با ازدواج با فردِ ایرانی به تابعیت قانونیِ ایران درآیند، و فرزندانِ آنها تا ۱۸ سالگی شهروندِ ایرانی محسوب نخواهند شد. وی خاطرنشان کرد که در صورتِ مشاهده‌ی تخلف در منع عبور و مرور و یا مواردِ دیگر، این افراد دستگیر و به سرعت از مرزهای ایران اخراج خواهند‌شد. این درحالی است که بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر قوانینِ محکمی در راستای حمایت از پناهندگانی که از کشورهای درحالِ جنگ (همین‌طور جنگ داخلی) فرار کرده‌اند وضع و پشنیبانی می‌شود.

یک ملیون افغان در ایران، درحالی که از هیچ یک از امکاناتِ محدودِ آموشی و بهداشتی که در اختیارِ اتباعِ قانونی قرار می‌گیرد بهره‌مند نیستند، مخفیانه مشغول به کارند. این وضعیت زندگی، امکان چانه‌زنی در بازار کار را از آن‎ها گرفته و آن‌ها را مجبور به تن‎دادن به هر شرایط کاری می‌کند.

همچنین بخوانید:  ۱۰۰ دانشجو از مطهری شکایت کردند

 

در ادامه بخشی از مجموعه عکس‎های میثم حسنلو با موضوعیتِ مهاجرانِ افغانِ ایران را مشاهده کنید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗