skip to Main Content
کودکان زباله‌گرد برای پیمانکاران شهرداری کار می‌کنند
جامعه کیوسک

کودکان زباله‌گرد برای پیمانکاران شهرداری کار می‌کنند

یک فعال حقوق کودک می‌گوید شاید شهرداری به صورت رسمی این موضوع را تایید نکند، اما واقعیت این است که کودکان زباله‌گرد در اختیار پیمانکاران شهرداریند.

به گفته مظفر الوندی مراکزی در حاشیه تهران وجود دارد که در این مراکز، تفکیک زباله انجام می‌شود و همچنین کودکان هم در آنها زندگی می‌کنند.

به اعتقاد او جلوگیری از فعالیت این کارگاه‌ها نیازمند یک دستور اداری سریع از طرف شورای شهر و شهرداری است، آنها باید این مسئله را بررسی کنند که چه اتفاقی می‌افتد که فرآیند جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی به وسیله کودکان انجام می‌شود.

او سن این کودکان را بین ۱۰ تا ۱۵سال دانسته که برای این کار حقوق دریافت می کنند، تحت نظر یک سیستم فعالیت می‌کنند و  حتی کارت دارند و منطقه‌بندی شده‌اند اما در نهایت نمایندگان شهرداری این مسئله را به این شکل قبول ندارند، اما واقعیت این است که این کودکان در حال حاضر در بدترین شرایط مشغول به کارند و بازوی درآمدی خانواده‌های خود به حساب می‌آیند.

به اعتقاد این فعال حقوق کودک به دلیل مسائل و مشکلاتی که در ماه‌های اخیر در کشور به وجود آمده است، بحث کودکان کار به حاشیه رانده شده و مسئله کودکان زباله‌گرد هم فراموش شده است.

در حالیکه فعالان حقوق کودک معتقدند شهرداری به صورت عمدی چشم‌هایش را بر تخلف پیمانکارانش می‌بندد، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران می‌گوید در قرارداد پیمان‌کارانِ به کارنگرفتن افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال ذکر شده و استفاده از کودکان بیشتر به وسیله «باندهای زباله‌دزد» صورت می‌گیرد. اما فعالان حقوق کودک می‌گویند کودکان زباله‌گرد کارت‌های خاصی با مهر شهرداری دارند و هر ماه با پرداخت ۳۰۰هزار تومان می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

همچنین بخوانید:  مرگ دو کودک کار در آتش‌سوزی گاراژ جمع‌آوری ضایعات

این کودکان در شرایط بسیار سخت و خطرناک و اغلب در کنار سیلوهای تفکیک زباله زندگی می‌کنند و به انواع بیماری‌های مبتلا می‌شوند. بر اساس کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی به‌کار گرفتن کودکان زیر ۱۸سال در کارهای سخت و زیان‌آور غیرقانونی است. با همه این‌ها هیچ اقدام عملی برای سامان‌دادن به زندگی این کودکان از طرف دولت و شهرداری انجام نمی‌شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗