skip to Main Content
فقط ۵درصد از دریاچه ارومیه باقی مانده است
زمین کیوسک

فقط ۵درصد از دریاچه ارومیه باقی مانده است

وضعیت دریاچه ارومیه از آنچه در اخبار گفته می‌شود بحرانی‌تر است. نماینده مردم ارومیه در مجلس گفته فقط پنج درصد از این دریاچه باقی مانده است.

بر همین اساس هادی بهادری خواستار مداخله دولت و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی یا اختصاص حداقل سه میلیارد دلار از منابع فاینانس خارجی برای احیای دریاچه ارومیه شده است.

به گفته او تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیست‌محیطی زیاد است بنابراین دولت به دنبال استفاده از این ظرفیت قانونی است.

بهادری همچنین مهمترین راهکار احیای دریاچه را تغییر الگوی کشت دانسته و گفته در استان آذربایجان غربی با کاهش بارندگی‌ها نسبت به متوسط دراز مدت روبروییم، بنابراین باید تغییرات جدی در حوزه آبریز از جمله تغیر الگوی کشت انجام و از سویی الگو و سبک زندگی به مرور زمان اصلاح و معیشت جایگزین برای مردم ایجاد شود.

او همچنین اضافه کرده حمایت مالی ژاپن برای احیای دریاچه «قابل ملاحظه» نبوده و فقط به دلیل علاقمندی به سرمایه گذاری خارجی «بازتاب رسانه‌ای» گسترده‌ای داشته است.

احیای دریاچه ارومیه یکی از اصلی‌ترین شعارهای حسن روحانی پیش از انتخابات سال ۹۲ بود اما پس از روی کار آمدن دولت روحانی به این دریاچه بی‌توجهی شد. با گذشت چند سال از طرح‌های احیای دریاچه هم به دلیل پرداخت‌نشدن بودجه‌های مصوب تعطیل شدند. وزیران دولت هم مصوبه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه را اجرا نمی‌کنند. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران معتقد است احیانشدن دریاچه ارومیه به دلیل نبود اراده سیاسی است.

همچنین بخوانید:  فرزندانِ بی‌سرزمین مادران ایزدی و پدران داعشی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗