skip to Main Content
انتقاد از عملکرد «بسیار ضعیف» سازمان محیط زیست درباره دریاچه ارومیه
جامعه زمین کیوسک

انتقاد از عملکرد «بسیار ضعیف» سازمان محیط زیست درباره دریاچه ارومیه

احیای دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین شعارهای دولت روحانی بود اما آنچه این روزها از وضعیت دریاچه گزارش می‌شود با احیا فاصله بسیاری زیادی دارد. نماینده مردم اورمیه در مجلس گفته در احیای دریاچه ارومیه تعلل صورت گرفته و اگر محیط‌زیست عملکرد مناسبی داشت امروز شاهد این همه سد در ورودی‌های دریاچه نبودیم.

هادی بهادری با انتقاد از «عملکرد بسیار ضعیف سازمان حفاظت محیط‌ زیست» گفته تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به مشابه در سال قبل ۲۴ سانتی‌متر، وسعت دریاچه ۳۱۱/۲ کیلومتر مربع و حجم آب موجود در دریاچه ارومیه ۰/۵میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

او با اشاره به کاهش ۴۰درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفته می‌توانستیم اقداماتی را انجام دهیم که بتوانیم با این کمبود بارش، مقدار آب را جبران کنیم. از جمله این اقدامات کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است، اگرچه درباره کاهش مصرف در حوزه کشاورزی صحبت‌های بسیاری شده است، اما در عمل برعکس عمل کرده‌ایم.

به گفته بهادری بیشترین مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مربوط به محصولاتی مانند سیب و چغندرقند است، در حال حاضر ۹۳ هزار هکتار در این حوضه زیر کشت سیب است که تقریبا هر هکتار ۱۵ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند.

بر اساس شعارهای دولت دریاچه ارومیه باید تا سال ۱۴۰۲ احیا می‌شد اما چندی پیش عیسی کلانتری که آن زمان مجری کارگروه ملی نجات احیای دریاچه ارومیه بود گفته بود احیای دریاچه ارومیه، به دلیل پرداخت نشدن بودجه‌ لازم در این سال محقق نخواهد شد. حالا اما کلانتری در مقام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از حامیان طرح‌های انتقال آب در کشور شده است.

همچنین بخوانید:  لالایی پدران پای گهواره

در همین زمینه معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست هم گفته اگر دریاچه‌ارومیه احیا نشود به‌دلیل نبود اراده‌سیاسی است چنانچه سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه هم گفته به حسن روحانی اعلام کرده «وزاری شما و دستگاه‌های اجرایی به تعهدات خود در قالب مصوبات ستاد احیا عمل نمی‌کنند.»

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗