skip to Main Content
انفجار نفتکش ایرانی می‌تواند به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شود
زمین کیوسک

انفجار نفتکش ایرانی می‌تواند به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شود

سانچی، نفتکش ایرانی که شب شنبه با یک کشتی باری چینی در دریای چین شرقی برخورد کرد همچنان در آتش می‌سوزد. در حال حاضر آتش‌نشانان دریایی در تلاشند تا از آنچه می‌تواند به یک «کابوس زیست‌محیطی» تبدیل شود جلوگیری کنند.

این کشتی ۱۵۰هزار تن، نزدیک به یک میلیون بشکه مواد به شدت قابل اشتعال از میعانات گازی حمل می‌کرد. میعانات گازی تعاریف متفاوتی بسته به منبع تولید دارند اما بر اساس تعریف سازمان اطلاعات انرژی، این مواد گازهای استخراج‌شده از نفت و یا گاز طبیعی‌اند که به صورت مایع فشرده شده است.

میزان خسارت زیست‌محیطی کشتی سانچی در مقایسه با سانحه کشتی (Exxon Valdez) که ۲۶۰هزار بشکه از نفت سنگین را در سال ۱۹۸۹وارد اقیانوس کرد، به دلیل سبک‌تر و قابل اشتعال‌تر بودن محموله آن کمتر خواهد بود اما اینکه این کشتی چه مقدار می‌تواند باعث آلودگی شود به این بستگی دارد که کشتی غرق شود یا نه.

اگر کشتی غرق شود میزان بیشتری از میعانات گازی آن به زیر آب خواهد رفت که پاکسازی آن را دشوارتر می‌کند. اگر کشتی منفجر نشود انتظار می‌رود که مقدار زیادی از این میعانات در آتش بسوزند و از بین بروند. اما انفجار کشتی می‌تواند میزان زیادی گازهای سمی تولید کند. ضمن اینکه سوخت کشتی هم می‌تواند وارد آب شود.

میعانات گازی به شدت سمی‌اند و تماس با این مواد می‌تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند که به مراقبت پزشکی فوری نیاز دارد.

همچنین بخوانید:  میلیون‌ها ذره پلاستیکی در چای کیسه‌ای
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗