skip to Main Content
انتصاب‌ها، جلسه شهردار و اعضای شورا را متشنج کرد
جامعه کیوسک

انتصاب‌ها، جلسه شهردار و اعضای شورا را متشنج کرد

یک ماه پس از آنکه یکی از جلسه‌های شهرداری تهران با اعضای شورای شهر متشنج شد، صبح امروز (سه‌شنبه ۲۰آذر) هم این جلسه به بحث و جدال بین اعضای شورا و محمدعلی نجفی ختم شده است.

موضوعی که باعث عصبانیت شدید نجفی شده انتقاد اعضای شورای شهر از انتصاب‌های اوست. شهردار تهران در مدت کوتاهی که اداره شهرداری را به دست گرفته حداقل دو آقازاده را به عنوان مدیران رده میانی در شهرداری انتخاب کرده، معاون سابق قالیباف را که با یک عضو شورای شهر نسبت فامیلی دارد به عنوان مشاور خود  برگزیده، از بازنشستگان در انتصاب‌هایش استفاده کرده، مدیرانی که در سیستم شهردار پیشین جزو تصمیم‌گیران بودند را به عنوان شهردار مناطق منصوب کرده و همه این‌ها را زیر یک عنوان توجیه کرده که او اهل «سیاسی‌بازی» نیست و به همه مدیران کارآمد از همه جریان‌‌های سیاسی فرصت حضور در مدیریت شهر را می‌دهد.

اما اعضای شورای شهر تهران می‌گویند نجفی به نیروهای اصلاح‌طلب بی‌توجه است و باید بیشتر از کادر احزاب اصلاح‌طلبی که در شورای شهر حضور دارند استفاده کند. در این میان چند نفر از اعضای شورای شهر اصرار بیشتری بر این موضوع دارند که از جمله آنها محمد علیخانی، عضو حزب کارگزاران است که پیشتر به بازنشسته‌بودن سه معاون شهردار تهران اعتراض کرده بود.

او حتی در صحن علنی شورای شهر در واکنش به این ادعای شهردار تهران که در انتصاب‌ها «مصلحت شهر» را در نظر می‌گیرد گفته بود «مصلحت شهر را شهروندانش، همان کسانی که ۴ تا ۶ ساعت پای صندوق های رای ایستادند و به ‏تغییر رای دادند، بهتر تشخیص می‌دهند همان کسانی که ۲۱ اصلاح‌طلب را با رای بی‌سابقه بالای یک میلیون نفر به شورای ‏شهر فرستادند تا مطالبات به‌حق آنان را براورده کنند.»‏

همچنین بخوانید:  ثبت سفارش واکسن کرونا متوقف شده است؟

علیخانی به نجفی هشدار داده بود که «رای مردم حق الناس است» و نباید به رای مردم ظلم کرد. او همچنین به نجفی یادآوری کرده بود «‏فرصت‌سوزی نکنید، از جوانان و اصلاحات غافل نشوید و مردم را ناامید نکنید.»‏

با اینکه مدیر روابط عمومی شهرداری تهران تنش در این جلسه را تکذیب کرده اما منابع خبری می‌گویند در جلسه صبح امروز علیخانی همین انتقادها را به صورت تندتر و صریح‌تر با شهردار در میان گذاشته و در نهایت محمدعلی نجفی هم با عصبانیت به او واکنش نشان داده و وقتی بحث بالاگرفته، علیخانی جلسه را ترک کرده است. گویا نجفی در این جلسه گفته او در انتصاب‌ها نه تنها نظر یک عضو شورای شهر را در نظر نمی‌گیرد بلکه نظر کل شورا هم برای او اهمیتی ندارد. خبرگزاری مهر مدعی شده او در این جلسه گفته «من اگر شهردار تهران هم نباشم، فرد اول کشورم.»

شهردار تهران می‌گوید در انتصاب‌ها مصلحت شهر را درنظر گرفته و انتقادها از او چندان هم مهم نیست و او اسیر «جوزدگی‌های سیاسی» نمی‌شود. اما نزدیکان نجفی هم می‌دانند که صحبت‌های او به تعارف‌ بیشتر شبیه است تا واقعیت. حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران همین چندروز پیش در گفتگو با روزنامه شهروند دلیل انتصاب‌های بحث‌برانگیز شهردار تهران را اینطور توضیح داده بود: «آقای نجفی آدم تیزهوشی است، بعضی از سهم‌خواهی‌ها را مدیریت می‌کند. ضرب‌المثلی هست با این مفهوم که من زیر بار زور نمی‌روم اما اگر طرف پرزور باشد، ناچارم زیر بار حرف زور بروم.»

اصلاح‌طلبان شورای شهر می‌گویند چرا شهردار تهران مدیران شهرداری را از بین نیروهای نزدیک‌ به اصلاح‌طلبان انتخاب نمی‌کند، اما انتقادها مردم به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، نوع نگاه مدیرانی است که او انتخاب کرده. نجفی مدعی شده بود روش او برای اداره شهر با روش‌های سخت‌افزاری و جهادی قالیباف متفاوت است و او شهری اجتماعی‌تر برای مردم خواهد ساخت. پرسش منتقدان غیرسیاسی از شهردار تهران این است: «چگونه مدیرانی که در سطوح بالای مدیریت سیاست‌های قالیباف را اجرا کردند، می‌توانند سیاست‌هایی را اجرا کنند که در ظاهر درست در مقابل آنها قرار دارد؟»

همچنین بخوانید:  سه معاون منتخب نجفی بازنشسته‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗