skip to Main Content
انتقاد به بی‌توجهی شهرداری به مناسب‌سازی تهران در شورای شهر
جامعه کیوسک

انتقاد به بی‌توجهی شهرداری به مناسب‌سازی تهران در شورای شهر

جلسه امروز شورای شهر تهران که همزمان با روز جهانی معلولان بود با اظهارنظر برخی اعضای شورا درباره وضعیت معلولان در شهر همراه بود. در این جلسه حجت نظری با اشاره به اینکه معلولیت می‌تواند بخشی از چرخه زندگی هر فردی باشد گفته با اینکه می‌گویند «معلولیت، محدودیت نمی آورد» اما معلولیت برای یک شهروند تهرانی «قطعا محدودیت به همراه دارد» که ناشی از «غفلت و کوتاهی مدیران و مسئولان شهری برای ایجاد یک شهر دسترس‌پذیر است.»

به گفته او یک فرد معلول چگونه می تواند خود را یک شهروند تهرانی بداند وقتی که کمترین بهره را از فضای زیست شهری خود نمی‌برد و از کمترین خدمات شهری استفاده نمی‌کند؟ زمانی که فرد با ویلچر برای یک تردد ساده در سطح شهر در بهترین شرایط می‌بایست پس از هماهنگی‌های بسیار، ساعت‌ها منتظر اتومبیل‌های مخصوص تردد معلولان باشد، باید پرسید چند درصد از فضاهای عمومی شهری مناسب حضور معلولان است؟

نظری با تاکید بر وجود قوانین در این زمینه اضافه کرده به‌رغم سپری شدن سالیان طولانی از وضع قوانین مرتبط با معلولان، گویی تنها گرد فراموشی بیشتری بر این قوانین نشسته است. این عضو شورا با اشاره به قانون جامع معلولان که به صراحت شهرداری‌ها را موظف به انجام اقداماتی در حوزه مناسب‌سازی شهر کرده است، از شهرداری پرسیده ارمغان این مصوبه ۱۲ساله در عمل چه بوده و چرا با وجود مهلت دو ساله اجرای مصوبه با وجود گذشت ۱۲ سال هنوز شهر برای معلولان مناسب‌سازی نشده است؟

او همچنین گفته چرا باید زیرگذر چهاراره ولیعصر یا زیرگذر میدان ولیعصر جدای از در نظر نگرفتن همه نگاه‌های نادرست سواره‌محوری که در شکل گرفتن آن وجود دارد، اما باز هم سخت‌ترین و پیچیده‌ترین دسترسی‌ها را برای کم‌توانان جسمی حرکتی در نظر بگیرد. به گفته او «شهرسازی قلدرمآبانه» تهران، معلولان را از زندگی شهری عادی محروم کرده است.

همچنین بخوانید:  بیانیۀ تشکل‌ها و گروه‌های معلولان سراسر کشور در اعتراض به لایحۀ بودجه ۹۸

الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر تهران هم در نطق خارج از دستور خود به «نادیده‌گرفته‌شدن معلولان در شهر» انتقاد کرده و گفته امروز تهران از جان‌بخشی گروهی از جامعه محروم است و «همه ما در این‌باره مسئولیم.» به گفته او گویا سیاست‌گذاران و مدیران شهری فراموش کرده‌اند که نابینایان، ناشنوایان، توان‌یابان حرکتی، آسیب دیدگان نخاعی، توان‌یابان ذهنی هم در این شهر حق و سهم شهروندی دارند، در این شهر زندگی می‌کنند و به کالبد این شهر جان می‌بخشند و باید در همه‌ فضاها، رویدادها و امکان‌های شهری سهم و مشارکت آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه بیشتر سازه‌های شهر تهران برای استفاده یک توان‌یاب نامناسب است گفته گرچه وضعیت پیاده‌راه‌ها، خیابان‌ها، گذرگاه‌ها و ساختمان‌ها برای همه‌ی مردم نامناسب است ولی حق شهروندان توان‌یاب بیش‌از دیگران پایمال شده است.

فخاری همچنین گفته باید از خود بپرسیم که افراد توان‌یاب کجایند که «ما و فرزندان‌مان حضور آن‌ها را در شهر از دست داده‌ایم؟» او همچنین جداسازی و خانه‌نشین‌شدن توان‌یابان را «مصداق تبعیض و نابرابری» دانسته و اضافه کرده در کدام محله‌های تهران مردم، مدیریت محله و شورایاران به سراغ توان‌یابان رفته‌اند یا برای ساکنان محله خود درباره‌ توجه به مسئولیت شهروندی در برابر توان‌یابان محله آموزش برگزار کرده‌اند؟

اعضای شورای شهر تهران مسئول نظارت بر عملکرد شهرداریند و با اینکه بسیاری از این اعضا بارها درباره ضعف عملکرد شهرداری در مناسب‌سازی شهر برای معلولان سخنرانی کرده‌اند اما هرگز این موضوع باعث تغییر رویه شهرداری نشده است. حتی استفاده از امکاناتی مانند تاکسی آنلاین هم برای توان‌یابان در تهران دشوار است.

همچنین بخوانید:  اولویت بیمه معده «مستر تستر» بر بیمه «معلولان»
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗