skip to Main Content
تغییر کاربری در کمین ۵۰۰هزار هکتار از خاک کشور
زمین کیوسک

تغییر کاربری در کمین ۵۰۰هزار هکتار از خاک کشور

فعالان محیط زیست می‌گویند قانون برنامه ششم توسعه اجازه می‌دهد ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های شیب‌دار کشور به باغ بدل شود که عواقب جبران‌ناپذیر و وسیعی خواهدداشت.

مسعود امیرزاده، فعال محیط زیست  گفته به‌رغم آنکه در برنامه ششم توسعه گفته شده به علت کم آبی کشور نباید افزایش سطح کشت اتفاق بیافتد و بارگذاری جدیدی روی منابع آبی کشور صورت بپذیرد جای دیگری از آن گفته شده بخشی از زمین‌های دیم، آن هم به میزان ۵۰۰ هزار هکتار که بارش‌های حول و حوش ۳۰۰ میلی متر را دارند، تبدیل به باغ بکنند.

او با اشاره به اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که گفته برنامه ششم توسعه ۱۵۰ میلیارد متر مکعب آب می‌خواهد در حالیکه ۸۷ میلیارد متر مکعب آب بیشتر نداریم، اضافه کرده اشکالات در این برنامه در این حد فاحش است.

به گفته این فعال محیط زیست این طرح منجر به زمین‌خواری، انتظار بیش از اندازه از بدنه اکولوژیک سرزمین و تغییر کاربری‌های غیرمجاز می‌شود، چون گاهی این طرح‌ها در اجرا به فساد آمیخته‌اند و گاهی هم در دستورالعمل‌ها ابهاماتی هست که زمینه را برای این فساد آماده می‌کند.

نمایندگان مجلس پیشتر بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های شمال کشور در برنامه ششم را ممنوع کرده بودند اما در همین حال زمینه‌های استفاده از زمین‌های شیب‌دار را فراهم کرده‌اند. در همین حال به گفته برخی نمایندگان مجلس «مافیای زمین‌خواری با گروه‌هایی در داخل سازمان‌های دولتی» در حال همکاری برای از بین‌بردن زمین‌های ملی و جنگل‌هایند. بر اساس پیش‌بینی‌ها با روند بهره‌برداری امروز از جنگل‌ها ایران تا ۴۰سال آینده جنگل نخواهد داشت.

همچنین بخوانید:  ۹۰هزار هکتار از اراضی کهگیلویه و بویراحمد در معرض بیابانی شدن
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗