skip to Main Content
اولین طرح انتقال آب ایده هاشمی رفسنجانی بود
اقتصاد زمین کیوسک

اولین طرح انتقال آب ایده هاشمی رفسنجانی بود

محمود هاشمی رفسنجانی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی در گفتگو با روزنامه شرق از طرح‌های انتقال آب برادرش گفته است. او که خود باغدار است و ۴۰هکتار باغ پسته دارد گفته برادرش اولین کسی بوده که ایده انتقال آب در ایران را مطرح و از سرشاخه‌های اصفهان برای یزد آب منتقل کرده است.

او در ادامه اضافه کرده: « تا زمان رفتن اخوی چیزی از پروژه انتقال آب اصفهان به یزد نمانده بود. چند کیلومتر مانده بود که مسیر کامل شود. بعد دولت اصلاحات روی کار آمد و رئیس این دولت، برای افتتاح به یزد رفت. محمد ما (برادر کوچکم) معاون اجرائی رئیس دولت اصلاحات بود. در این پروژه در کنار رئیس‌جمهور وقت حضور داشت. نقل می‌کرد که وقتی در محل افتتاح پروژه حضور یافتم و قصد داشتیم مراسم افتتاح را برگزار کنیم، عده معدودی هم دست می‌زدند و می‌گفتند مخرب سازندگی اعدام باید شود. علیه آقای هاشمی شعار می‌دادند و معلوم نبود اینها چه کسانی بودند.»

محمود هاشمی همچنین گفته محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات دستور داده «شعاردهندگان را بگیرند.» او همچنین مدعی شده طرح ایجاد کانال بین دریاچه خزر و خلیج‌فارس طرح بردارش نبوده بلکه طرح او این بود که از کوه‌های البرز آبی را که از رودخانه‌ها به خزر می‌ریزد، قبل از ریختن به دریا یک‌ جا جمع کنند و از کوه، آب را به سمت تهران و ایران بازگرداند که این طرح هم اجرائی نشد.

اجرای طرح‌های انتقال آب به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست و مدیریت آب، از بحران‌سازترین پروژه‌های زیست‌محیطی ایرانند. پروژه‌های انتقال باعث خشک‌شدن بسیاری از تالاب‌ها و تبدیل‌شدن آنها به کانون تولید ریزگردها شده است. درگیری‌ و نزاع بر سر آب هم با افزایش پروژه‌های انتقال آب در مناطق مختلف ایران آغاز شده و حتی تعدادی در این درگیری‌ها  کشته شده‌اند. مهاجرت از مناطقی که آب آنها برای مصرف کشاورزی به مناطق دیگر  منتقل شده هم در حال افزایش است. با همه این موارد همچنان پروژه‌های انتقال آب در ایران اجرا می‌شوند. انگیزه‌های قومی و سیاسی هم در اجرای پروژه‌های انتقال آب نقش مهمی دارند.

همچنین بخوانید:  طغیان دریاچه ارومیه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗