skip to Main Content
رونق دلالی گندم به دلیل اهمال دولت
اقتصاد کیوسک

رونق دلالی گندم به دلیل اهمال دولت

پرداخت دیرهنگام بهای گندم به کشاورزان موجب کاهش نقدینگی و فقر کشاورزان می‌شود و در نتیجه نمی‌توانند نهاده‌های لازم را برای کشت پاییزه تهیه کنند. بر همین اساس پرداخت نشدن به موقع پول کشاورزان موجب می‌شود دلالان نرخ تضمینی گندم را که ۱۳۲۰ تومان است، از گندم‌کار به دلیل نیاز کشاورز ۱۱۸۰ تومان بخرند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به این موضوع گفته امسال آمار خرید گندم از کشاورزان ۱۱هزار و ۵۸۰میلیارد تومان بوده که طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی تاکنون هشت هزار و ۲۸۹میلیارد تومان به گندم‌کاران پرداخت شده است.

نازخند صبحی همچنین اضافه کرده تداوم این روند باعث می‌شود دلالان بدون زحمت، دسترنج کشاورز را به جیب بزنند و فرصت‌های ویژه‌ای برای دلالانی فراهم شود که در بسیاری از موارد صادرکننده و واردکننده‌اند.

در همین حال معاون وزیر کشاورزی از کشاورزان عذرخواهی کرده و گفته با ۲۷۰۰ میلیارد تومانی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته تا پایان آبان ماه باقی‌مانده مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شود.

خرید گندم از کشاورزان هرساله با مشکلات فروانی مواجه بوده و در برخی موارد دولت نتوانسته به تعهدات خود در این زمینه عمل کند. دولت برای خودکفایی گندم محصول تمام کشاورزانی را که گندم می‌کارند به صورت تضمینی خریداری می‌کند. این نوع تولید محصول گاهی باعث افزایش بیش از حد یک محصول یا فشار به منابع آبی می‌شود.

همچنین بخوانید:  دو سوم دشت‌های کشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗