skip to Main Content
اعتراض کارگران زارا به پرداخت‌نشدن حقوق با دوختن یادداشت به لباس‌ها
اقتصاد جامعه کیوسک

اعتراض کارگران زارا به پرداخت‌نشدن حقوق با دوختن یادداشت به لباس‌ها

زارا، تولیدکننده اسپانیایی پوشاک که به علت بدرفتاری با کارگران و نابود کردن و چاپیدن کار طراحان و هنرمندان، شهرت بدی بهم زده، موفق شد بار دیگر خود را به تیتر اخبار برساند. این‌بار، شاکیان صدای شکایتشان را از راه لباس‌ها اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، مشتریان شعبه استانبول زارا، یادداشت‌هایی را که کارگران کارخانه ترکیه زارا به لباس‌ها دوخته‌اند پیدا کرده‌اند:

روی برچسب نوشته‌ شده : «جنسی که قرار است شما خریداری کنید را من درست کرده‌ام، اما دستمزدی بابتش دریافت نکرده‌ام.» این نوشته‌ها به خریداران اصرار می‌کند تا با حمایت از این کارزار، به زارا فشار بیاورند تا دستمزد آنان را پرداخت کند.

برچسب‌ها اشاره می‌کنند به اینکه کارگران از طرف یک کارفرمای سوم به نام نساجی براوو استخدام شده‌اند که به طور ناگهانی سال گذشته بسته شد و ماه‌ها حقوق آن‌ها را پرداخت نکرده گذاشت. براوو همچنین برای مغازه‌های منگو و نکست نیز پوشاک تولید می‌کرد.

دو ماه قبل، کارمندان براوو پس از آن‌که صاحب کمپانی یک‌شبه ناپدید شد و ۱۵۵ نفر را حقوق نگرفته رها کرد، در بیانیه‌ای در سایت  Change.org ادعای خسارت کردند. در میان ۱۵۵ نفر، ۱۴۰ نفر این بیانیه را امضا کرده‌اند:

ما برای سال‌ها برای زارا/ ایندیتکس، نکست و منگو کارگری کرده‌ایم. ما محصولات این برندها را با دست‌هایمان ساخته‌ایم و برای آنان سود سرشاری کسب کرده‌ایم. ما خواستار آنیم که این نام‌های تجاری این احترام حداقلی را برای ما قائل شوند و حقوق کارگری ما را پرداخت کنند. ما چیزی بیش از حقوق اولیه‌مان را طلب نمی‌کنیم. ما از جوامع بین‌المللی می‌خواهیم که مبارزه مارا حمایت کرده و در حمایت از این کمپین این بیانیه را امضا کرده و به اشتراک بگذارند.

همچنین بخوانید:  بیهوشی زنان کارگر کارخانه‌های نایک و پوما در کامبوج از فشارکار

چیزهای زیادی در مورد اصول اخلاقی نامشروع زارا نوشته شده، از گرایش آن‌ها به چاپیدن طراحان گرفته  تا ظلم به حیوانات و کارگاه‌های بهره‌کشی. در شهر نیویورک، کارگران خرده فروشی در هشت شعبه زارا به تشکیل اتحادیه رای داده‌اند، گرچه  کارکنان دیگر شعبه‌ها – و البته کسانی که در کارخانه‌ها کارگری می‌کنند به این اندازه خوش شانس نبوده‌اند.

در یک بیانیه در ریفاینری۲۹ ( یک رسانه دیجیتال امریکایی) شرکت مادر زارا، ایدیتکس گفت که آن‌ها روی افتتاح یک «صندوق رفاه» برای کارگرانی که از تعطیلی کارگاه‌ها آسیب دیده‌اند کار می‌کنند:

«این صندوق رفاه، حقوق‌های پرداخت نشده، بیمه خسارت، مرخصی‌های استفاده نشده و تسویه حساب کارگرانی که در زمان تعطیلی کارگاه در جولای ۲۰۱۶ کارمی‌کردند را پوشش می‌دهد. ما متعهدیم که یک راه‌حل فوری برای کسانی که تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته‌اند پیدا کنیم.»

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗