skip to Main Content
منفعت‌طلبی برخی باعث ورشکستگی آبی ایران شده است
نبود آب بهداشتی موجب بروز انواع بیماری ها بین مردم شده است
جامعه زمین کیوسک

منفعت‌طلبی برخی باعث ورشکستگی آبی ایران شده است

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفته بدون شک از سه دهه قبل بسیاری می‌دانستند که سیاست‌های آبی کشور نادرست است ولی اعتراضی نکردند و سکوت پیشه کردند و سکوت آنها درباره اعمال سیاست‌های نادرست آبی باعث شده امروز کشور به ورشکستگی در بخش آب برسد.

به گفته عیسی کلانتری علت سکوت این صاحبنظران در حوزه آب این بوده که سیاست‌های نادرست آبی «باعث افزایش درآمدشان» می‌شده است بنابراین نه تنها جلوی اجرای این سیاست‌ها را نگرفتند بلکه خودشان پیش‌قدم اجرای آن‌ها شدند.

او در تشریح وخامت اوضاع آبی کشور اضافه کرده سالانه ۸۸ میلیارد متر مکعب در کشور آب تولید می‌شود ولی مصرف سالانه آن ۹۷ میلیارد متر مکعب است. ضمن اینکه امروز وضعیت استحصال از منابع آبی تجدید پذیر کشور به ۱۱۰ درصد رسیده و این وضعیت اسفبار است.

کلانتری همچنین گفته در دهه‌های گذشته با هدف افزایش محصول، خودکفایی، کاهش وابستگی به خارج و واردات، ضربات محکمی به محیط زیست و منابع طبیعی کشور وارد شده است و مسئولان بهای خودکفایی به دست آمده در بخش کشاورزی را درست محاسبه نکردند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اعلام کرده باید پذیرفت که یوزپلنگ ایرانی مثل بسیاری از گونه‌های دیگر که از بین رفته‌اند «محکوم به نابودی» است.

به گفته او امروز یک تالاب و دریاچه زنده در کشور وجود ندارد. به اعتقاد کلانتری ما خودخواه ترین نسلی هستیم که در طول هفت هزار سال در این سرزمین زیسته است چون «هر بلایی بر سر حوزه محیط زیست آمده طی چهار دهه گذشته» بوده است. او همچنین اضافه کرده که «بدون شک این رسم کشورداری نیست» و آیندگان ما را  قضاوت می‌کنند.

همچنین بخوانید:  طغیان دریاچه ارومیه

اشاره کلانتری به کسانی که سکوت کرده‌اند احتمالا افرادی است که از پروژه‌های سدسازی و انتقال آب و ساخت کارخانه‌های آب‌بر در مناطق خشک سودهای کلان اقتصادی و سیاسی به دست آورده‌اند. فعالان محیط زیست دهه‌ها درباره «مافیای سدسازی» هشدار داده بودند با این‌حال افراد و ارگان‌های قدرتمند با اشتیاق بالایی به ساخت سد و استفاده از منابع آبی کشور پرداختند. کلانتری خود سال‌ها وزیر کشاورزی ایران بود و در دوره فعالیت او هم تلاش زیادی برای خودکفایی در زمینه گندم و سایر محصولات غذایی شد که منابع آبی فراوانی نیاز دارند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗