skip to Main Content
آبگیری مقطعی معضلات هورالعظیم را بیشتر کرده است
جامعه زمین کیوسک

آبگیری مقطعی معضلات هورالعظیم را بیشتر کرده است

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه مشکلات حادی در تالاب هورالعظیم وجود دارد، گفته هورالعظیم نیازمند آبگیری مدون و مدام و برنامه‌ریزی شده است و نه آبگیری مقطعی. آبگیری مقطعی تنها معضلات هورالعظیم را بیشتر کرده است.

به گفته عادل مولا اینکه ما یک مرتبه با آبگیری این تالاب خوشحال شویم، اما این آبگیری تداوم نداشته باشد، خوشایند نیست. اکنون تالاب با کمبود آب مواجه است که مشکلات حادی در آن رقم زده است.

او اضافه کرده کمبود آب در هورالعظیم، تبخیر بالا، پس‌روی آب و کمبود آکسیژن موجب شده که بسیاری از آبزیان و ماهیان این تالاب در حال مرگ باشند.

مولا همچنین گفته مشکل در خوزستان مدیریت نا‌صحیح آب و منابع آبی است. فرقی نمی‌کند چه تالاب هورالعظیم و چه تالاب شادگان، بامدژ، میانگران یا بندون، هر کدام از این تالاب‌ها با این وضیعت و این شیوه مدیریت منابع آبی می‌تواند به کانون اصلی ریزگردها تبدیل شود.

او همچنین به شرکت‌های نفتی در تالاب هورالعظیم اشاره کرده و اضافه کرده ابتدای امسال ضرب‌الاجلی برای شرکت‌های نفتی مستقر در این تالاب تعیین شد تا موانع آبگیری در قسمت‌های باقیمانده از تالاب را رفع کنند. اما مشکل این است که اگر این شرکت‌ها یک مانع آبگیری را رفع کنند، ۱۰ مانع جدید دیگر ایجاد می‌کنند. این مشکلات لاینحل بوده و تاکنون بارها و بارها ضرب‌الاجل برای شرکت‌های نفتی مستقر در این تالاب تعیین شده اما هیچکدام از آنها محقق نشده است.

پارسال معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط زیست از آبگیری تالاب هورالعظیم خبر داد و مدعی شد با این آبگیری قسمت عمده مشکلات تالاب حل می‌شود اما گویا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بازهم مسئله محیط زیست به فراموشی سپرده شده است. همان زمان هم بسیاری این آبگیری را نمایشی می‌دانستند و به نتیجه‌بخش بودن آن امیدی نداشتند. میزان زیادی از ریزگردهای خوزستان منشا داخلی دارند که از مدیریت غلط منابع آبی نشات می‌گیرند.

همچنین بخوانید:  «زیرساخت‌های اقتصادی و گردشگری خوزستان در حال نابودی‌ست»

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗