skip to Main Content
طرح افزایش سن ازدواج منتفی نشده است
جامعه کیوسک

طرح افزایش سن ازدواج منتفی نشده است

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ازدواج مردان میانسال با دختران کودک گفته طرح افزایش سن ازدواج دختران منتفی نشده است.

فاطمه ذوالقدر گفته این فراکسیون با همکاری معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری تصمیم به تدوین طرحی گرفته‌اند تا سن ازدواج دختران را افزایش داده و محدودیت‌هایی برای ازدواج در سنین کودکی ایجاد شود.

او با بیان اینکه حداقل سن ازدواج دختران طبق قانون ۱۳ سال است، اضافه کرده ازدواج در سن ۹ سالگی هم در کشور وجود دارد و دلیل آن تبصره‌هایی است که در قانون وجود دارد. دخترانی داریم که به دلیل مخالفت‌نکردن دادگاه و با اجازه پدر در سن ۹ سالگی نیز ازدواج می‌کنند. این تبصره ها موجب ازدواج این دختران با مردان ۴۰، ۵۰ یا حتی ۶۰ ساله می‌شود بدون اینکه کسی شاکی باشد و یا ممانعتی در این‌باره وجود داشته باشد.

ذوالقدر پرسیده درکجای دنیا دفترخانه‌های ثبت ازدواج دختر ۹ ساله را به عقد مرد ۴۰ یا ۵۰ ساله در می‌آورد یا ازدواج‌ها را با فاصله ۵۰ سال ثبت می‌کنند؟

به اعتقاد نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس این مسائل غیرعادی است. باید نظارت بر دفاتر ثبت وجود داشته باشد اما چون شاکی وجود ندارد شاهد ازدواج دختران به ویژه در استان‌های مرزی و محروم مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یا در نقاطی از کردستان هستیم.

پیش از این هم رئیس فراکسیون زنان مجلس از تلاش برای افزایش سن ازدواج در کشور گفته بود که با مخالفت محافظه‌کاران روبرو شد. معاون امور زنان ریاست‌جمهوری هم بارها هشدار داده دختران حتی زیر سن ۱۳سال ازدواج می‌کنند. در اغلب کشورهای دنیا ازدواج کودکان زیر ۱۸سال غیرقانونی است.

همچنین بخوانید:  سرگردانی مهاجران در یونان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗