skip to Main Content
تهران پنجمین شهر ریسک‌پذیر دنیا
جامعه کیوسک

تهران پنجمین شهر ریسک‌پذیر دنیا

مرکز مطالعات ریسک دانشگاه کمبریج نخستین تحلیل ارزیابی ترکیب صدمات وارده به شهرهای جهان بر اثر دسته ‌جامعی از تهدیدات مهم را ارائه کرده است که در آن تهران پنجمین شهر ریسک‌پذیر دنیاست.

در این تحلیل ٢٣ نوع تهدید در پنج طبقه (١) بلایای طبیعی و اقلیمی مانند زلزله و توفان، (٢) مالی، تجاری و کسب‌وکار شامل سقوط بازار و تکانه‌های قیمتی، (٣) سیاسی، جنایی و امنیتی مانند بی‌ثباتی سیاسی، درگیری‌ها و تروریسم، (۴) فناوری و فضای مجازی و (۵) سلامت و محیط زیست از قبیل بیماری‌های واگیردار و قحطی بررسی می‌شود.

تایپه و توکیو بیشترین میزان ریسک درآمد اقتصادی با میزان به ترتیب ٢٠٢ و ١٨٣ میلیارد دلار را دارا هستند. بعد از این دو شهر، سئول و مانیل با میزان ریسک به‌ترتیب ١٣٧ و ١١۴ میلیارد دلار قرار گرفته‌اند.

تهران پنجمین شهر در معرض ریسک درآمد اقتصادی جهان با میزان ١٠٩ میلیارد دلار ارزیابی شده است. ٣٢ درصد از ریسک تهران مربوط به تهدید زلزله است. تهران دومین شهر جهان از نظر تهدید ریسک درآمد اقتصادی ناشی از تهدید زلزله به میزان ٣۵ میلیارد دلار به شمار می‌رود. سقوط بازار با سهم ۵,۵ درصد، تهدیدات تروریسم و سیل هر یک با سهم ٢.۴ درصد و خشک‌سالی با سهم ١.٧ درصد در زمره ریسک‌های شهر تهران قرار می‌گیرد. دیگر شهرهای مهم کشور که دارای ریسک درآمد اقتصادی درخورتوجهی هستند، شامل قم، اهواز، شیراز، کرج، کرمانشاه و تبریز هستند.

 

همچنین بخوانید:  ۱۰درصد بیمارستان‌های تهران در ۴۰سال گذشته ساخته شده‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗