skip to Main Content
بیش از ۵۰درصد از تالاب‌های کشور خشک شده‌اند
جامعه زمین کیوسک

بیش از ۵۰درصد از تالاب‌های کشور خشک شده‌اند

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از خشک‌شدن بیش از ۵۰درصد تالاب‌های کشور خبر داده است. به گفته علی اکبری وضعیت بقیه تالاب‌ها هم بحرانی است.

اکبری با اشاره به اینکه حفظ و احیای تالاب‌ها نیازمند رفع و مدیریت مشکلات حوضه آبریز است گفته معضل تنش آبی کشور از زمانی آغاز شد که تغییراتی در ساختار آب منطقه‌ای ایجاد و این امر به شهرستان‌ها و استان‌ها واگذار شد یعنی در واقع مدیریت یکپارچه تبدیل به مدیریت‌های محلی با سازوکارهای مختلف شد.

به گفته او بهره‌برداری از تالاب‌ها، حفر چاه‌ها و برداشت‌های غیرمجاز افزایش یافته است. این نماینده مجلس دست‌اندازی به طبیعت و تغییر کاربری را مهمترین عوامل خشکی تالاب‌ها دانسته و گفته تاکنون بیش از دو هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده اما بهبودی در این دریاچه حاصل نشده است.

تغییرات اقلیمی، مدیریت غلط منابع آب، سدسازی‌های بی‌رویه و طرح‌های انتقال آب از مهمترین عواملی است که این روزها ایران را با بحران آب مواجه کرده. دو سال پیش هم دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران از خشک شدن ۶۷ درصد مساحت تالاب‌های ایران خبر داده بود، یعنی در مجموع بیش از دو میلیون هکتار از مجموع سه میلیون هکتار مساحت تالاب‌های ایران خشک شده‌اند. ورود فاضلاب به تالاب‌ها و دست‌اندازی به تالاب‌ها برای بهره‌برداری اقتصادی هم از دیگر مشکلاتی که وضعیت این زیستگاه‌های حیاتی کشور را با بحران مواجه کرده است.

همچنین بخوانید:  یک‌سوم روستاهای خوزستان خالی از سکنه شده است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗