skip to Main Content
تقصیر سدسازی در خشک‌شدن دریاچه ارومیه به اندازه تغییراقلیم
جامعه زمین کیوسک

تقصیر سدسازی در خشک‌شدن دریاچه ارومیه به اندازه تغییراقلیم

تقصیر خشک‌شدن دریاچه ارومیه نه فقط با خشکسالی که به همان اندازه بر گرده سدسازی و حکمرانی بد است. این‌ را مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفته و اضافه کرده تغییر اقلیم و سدسازی‌ها سهم مساوی در خشکی دریاچه ارومیه دارند.

به گفته تجریشی سقوط ۱۸ درصدی سهم بارش این منطقه باعث کاهش ۲۰ درصدی روان‌آب‌ها و در نهایت کاهش ورودی آب به دریاچه ارومیه تا ۱/۷ میلیارد مترمکعب شده است و ۱/۸ میلیارد مترمکعب از ورودی دریاچه ارومیه هم بر اثر سدسازی و توسعه کشاورزی کاهش داشته است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه  در ادامه گفته عامل دیگر موثر بر خشکی دریاچه ارومیه «مدیریت و حکمرانی نادرست منابع آب» در منطقه است. به گفته او وجود سیاست‌های حاکمیتی در توسعه کشاورزی ناپایدار را نباید در خشکی دریاچه ارومیه نادیده گرفت چون در سال‌های گذشته بر اثر بی‌تدبیری، نبود مدیریت و حکمرانی مناسب، حق‌آبه دریاچه کاهش یافته است.

پیش از این وزارت نیرو که متولی اصلی سدسازی‌ها در کشور است اعلام کرده بود که تغییر اقلیم دلیل اصلی خشک‌شدن دریاچه ارومیه است و تا تا ۹۵ درصد بر این اکوسیستم مهم آبی موثر بوده است با این‌حال تحقیقات نشان دادند سدسازی‌های بی‌محابا و غیراصولی به یک اندازه هم‌دست تغییر اقلیم است. سدسازی یکی از سودآورترین فعالیت‌ها برای برخی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است چنانچه برخی از این موضوع با عنوان «مافیای سدسازی» یاد می‌کنند. در حال حاضر با وجود خالی‌بودن میزان زیادی از ظرفیت سدهای کشور، ۱۱۳سد جدید در حال ساخت است.

همچنین بخوانید:  شرکت‌های نفتی صدها میلیون یورو صرف تضعیف قوانین اقلیمی کردند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗