skip to Main Content
ششمین انقراض دسته‌جمعی جانوران در راه است
زمین کیوسک

ششمین انقراض دسته‌جمعی جانوران در راه است

«نابودی بیولوژیکال» حیات‌وحش در دهه‌های اخیر به معنی آن است که ششمین انقراض جمعی در کره‌زمین در حال وقوع است. دانشمندان هشدار داده‌اند که این انقراض نسبت به آنچه قبلا رخ داده می‌تواند به مراتب بدتر و شدیدتر باشد.

به گزارش نشنال‌اینترست، دانشمندان دانشگاه استانفورد و دانشگاه ملی خودمختار مکزیک در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences تحقیقی درباره جمعیت حیوانات منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد ششمین مرحله انقراض در حال حاضر بسیار فراتر از تصورات انسان صورت گرفته‌ است تا جایی که پستانداران کره‌زمین ۸۰ درصد از زیست بوم‌های خود را از دست داده‌اند.

براساس تجزیه و تحلیل گونه‌های نادر و معمول در محیط زیست دانشمندان به این نتیجه دست یافتند میلیاردها گونه جهانی و محلی به طرز غیرقابل‌باوری جمعیت خود را از دست داده‌اند. دانشمندان در این پژوهش آلودگی بیش از حدی که انسان عامل آن است را دلیل این انقراض می‌دانند و هشدار داده‌اند که بقای تمدن بشری می‌تواند در این روند به کلی نابود شود.

این تحقیق نگاهی به روند تغییر جمعیت ۲۷۶۰۰ نوع پرنده، دو زیست، پستاندار(مهره داران) و خزنده در جهان کرده است. نتیجه این تحقیق نگران‌کننده است. آنها برای انجام تحقیق، خشکی‌های جهان را به ۲۲ هزار قسمت با مساحت ۱۰ هزار کیلومتر مربع، تقسیم و سپس روند کاهش جمعیت گونه های مختلف را در هر قسمت بررسی کردند.

این تحقیق نشان داد در گذشته ۲تا ۱۰ هزار مترمربع در هر قاره به محل زندگی شیرها اختصاص داشت اما اکنون مکان زندگی آنها به صحرای آفریقا و هند محصور شده است. همچنین محققان تمام پستانداران بزرگ در جنوب و جنوب شرق آسیا را بررسی کردند. تحلیل اطلاعات آنها نشان داد گستره جغرافیایی محل زندگی آنان نیز ۸۰ درصد کاهش یافته است. دانشمندان با بررسی یافته ها نتیجه گرفتند «پیشروی ششمین دوره انقراض بزرگ زمین فراتر از تصور انسان‌ها است».

همچنین بخوانید:  «مجوز مجسمه‌سازی خلاف اصل آزادی بیان است»
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗