skip to Main Content
کمبود ۱/۴میلیون مسکن در ایران باوجود ۲/۵میلیون واحد خالی
اقتصاد کیوسک

کمبود ۱/۴میلیون مسکن در ایران باوجود ۲/۵میلیون واحد خالی

آمار تعداد مسکن در برابر تعداد خانوار نشان می دهد ایران هنوز با کسری ۱.۳۹ میلیون مسکن در بخش تقاضای مصرفی مواجه است در حالیکه ۲/۵ میلیون واحد مسکونی در کشور خالی است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، موجودی مسکن کل کشور (بدون احتساب واحدهای مسکونی خالی) ۲۲/۸ میلیون واحد مسکونی و تعداد خانوار ۲۴/۱۹ میلیون واحد است. همچنین تراکم خانوار در واحد مسکونی حدود ۱/۰۵ است. در حالی که تعداد خانه های خالی با بیش از ۵۵ درصد رشد از ۱/۶۶ میلیون واحد در سال ۱۳۹۰ به ۲/۵۸ میلیون واحد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

به‌رغم وجود بیش از ۲/۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهری کشور در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می کنند و از دارا بودن مسکن مناسب، ایمن و بهداشتی رنج می برند.

بر اساس اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، سالانه می‌بایست حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور تولید شود و وجود خانه‌های خالی به معنای بی‌نیازی از تولید مسکن نیست.

برخورد سوداگرانه با مسکن و کالایی‌شدن آن، سکونت را به یک معضل برای قشرهای کم‌درآمد تبدیل کرده است. به اعتقاد کارشناسان دولت برای خروج اقتصاد از رکود به دنبال رونق‌بخشی به بازار مسکن باشد چراکه فقط رونقی مناسب است که تولیداتش به تقاضای مصرفی برسد نه تقاضای سوداگری.

همه این‌ها در حالی است که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در بهمن پارسال، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷/۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. تورم مسکن هم از سال ۶٨ تا پایان ٩١، ١٣هزار و ٧٠٠ درصد بوده است. همچنین حدود هزار و ۶۴۴ واحد مسکونی ۵۰ مترمربع و کمتر وجود دارد که در هر واحد از آن چهار خانوار و یا بیشتر زندگی می‌کنند.

همچنین بخوانید:  واریز سود سهام عدالت باز هم عقب افتاد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗