skip to Main Content
«زد و بند خودروسازان و قطعه‌سازان» دلیل بی‌کیفیتی خودروهای داخلی
اقتصاد کیوسک

«زد و بند خودروسازان و قطعه‌سازان» دلیل بی‌کیفیتی خودروهای داخلی

یک کارشناس صنعت خودرو دلیل تولید خودروهایی با سطح کیفی پایین در شرکت‌های داخلی را «رانت و زد و بند بین برخی خودروسازان و قطعه‌سازان» می‌داند.

به گفته ابوالفضل خلخالی، ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو سال‌ها است که برخی محصولاتشان را در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌کنند و ارتقایی در کیفیت این محصولات صورت نگرفته است.

او مدعی شده برخی قطعه‌سازان بزرگ داخلی از مواد اولیه ضایعاتی و بی‌کیفیت برای تولید قطعات خودرو استفاده می‌کنند که نمونه آن تولید مجموعه فرمان برخی خودروهای پر تیراژ داخلی با استفاده از مواد اولیه ضایعاتی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرده‌ برخلاف برخی گفته‌ها مبنی بر مشکل کمبود سرمایه در صنعت قطعه‌سازی، دلیل تولید قطعات بی‌کیفیت از سوی برخی قطعه‌سازان بزرگ داخلی کمبود منابع مالی نیست، به‌گونه‌ای که برخی قطعه‌سازان بزرگ حتی شرکت‌های بزرگ خودروسازی را خریده‌اند و از نظر منابع مالی مشکلی ندارند، بلکه مشکل در زد و بند و رانت بین برخی خودروسازان و قطعه‌سازان است.

به گفته او انحصاری بودن بازار خودرو و تعیین قیمت دستوری این محصولات باعث شده که خودروسازان انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت محصولات خود نداشته باشند.

کیفیت بد خودروهای ساخت داخل بارها مورد اعتراض مردم قرار گرفته است. آخرین نمونه آن تشکیل کمپین «نه به خرید خودروی داخلی» بود. واکنش دولت و وزیر صنایع به این کمپین «شناسایی عاملان کمپین و معرفی آنها به مقام‌های قضایی» بود در حالیکه این حق مشتری است که محصول بی‌کیفیت را نخرد.

همچنین بخوانید:  احتکار 49 ميليون دلاری
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗