skip to Main Content
تنش آبی در ۶کلانشهر و ۲۸۹شهر ایران
جامعه زمین کیوسک

تنش آبی در ۶کلانشهر و ۲۸۹شهر ایران

تنش آبی گریبان ۶ کلانشهر اصفهان، بوشهر، بندرعباس، شیراز، کرمان و مشهد و ٢٨٩ شهر دیگر را گرفته است و این موضوع ممکن است به جیره‌بندی آب در این شهرها منجر شود.

رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب معنی تنش آبی را این‌طور توضیح داده است: «منابع آب موجود و مصرف آنها در حالت سربه‌سر قرار دارد و در این وضعیت، کنترل مصرف از سوی مشترکان به‌ویژه در ساعت‌های پیک مصرف برای پایداری خدمات بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.»

براساس اعلام اخیر وزارت نیرو در بسیاری از شهرها ممکن است مصرف بیش از حد، افت فشار به دنبال داشته باشد و قدیمی‌بودن شبکه آن شهرها، بالابردن فشار شبکه آب شهری را غیرممکن کند؛ مثل بوشهر.

ایران درحالی با تنش آبی مواجه است که بیشتر مصرف آب را باید گردن بخش کشاورزی انداخت. مثال واضح این موضوع صادرات محصول آب‌بری چون هندوانه به کشور قطر است.

حالا در کنار همه این شرایط، سازمان هواشناسی هم خبر داده که دمای هوا در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور بین ۵/ ٠ تا ۵/ ١ درجه سانتیگراد گرم‌تر خواهد شد و این سبب می‌شود تا میزان مصرف آب بیشتر از پیش شود.

برای مصرف بیش از حد آب می‌توان تهران را مثال زد؛ آمارها می‌گوید که متوسط مصرف آب هر ایرانی در روز ١٩٠ لیتر و ۴٠ لیتر بالاتر از استاندارد جهانی است و درست در همین شرایط هر تهرانی در روز حداقل ٢٢٠ لیتر آب مصرف می‌کند که ٧٠ لیتر از الگوی جهانی بالاتر است.

ایران در صدر بیشترین میزان برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی در جهان است. مدیریت نامناسب منابع آبی یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بحران آب در ایران است. پیش‌بینی می‌شود ایران در سال‌های آینده با مهاجرت گسترده به دلیل کم‌آبی و ناامنی و جنگ محلی‌ برای دسترسی به آب مواجه شود.

همچنین بخوانید:  بیشترین خانه‌های خالی در مالکیت بانک‌ها هستند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗