skip to Main Content
بیهوشی زنان کارگر کارخانه‌های نایک و پوما در کامبوج از فشارکار
اقتصاد جامعه کیوسک

بیهوشی زنان کارگر کارخانه‌های نایک و پوما در کامبوج از فشارکار

 

در کامبوج زنان کارگر شاغل در کارخانه‌های معروفترین کفش‌های ورزشی به علت شرایط سخت کاری بیهوش می‌شوند.

در یک سال گذشته، بیش از ۵۰۰ کارگر، عموما زن، مشغول به کار در چهار کارخانه نایک، پوما، آسیکس، و وی اف کورپوریشن در بیمارستان بستری شده‌اند. اوج این بحران وقتی بود که در یکی از کارخانه‌های کفش‌سازی آسیکس در طی سه روز ۳۶۰ کارگر حین کار بیهوش شدند.

یک گروه پژوهشی-رسانه‌ای دانمارکی در بررسی این ماجرا با کارگران، اتحادیه‌ها، پزشکان و مقامات رسمی صنعت نساجی این کشور، که دوسال پیش بالغ بر ۵.۷ میلیارد دلار می‌ارزید، مصاحبه کرده‌ است.

زنانی که هنگام کار از حال رفته‌اند عموما در چند مسئله اشتراک داشته‌اند: آنها ۶روز در هفته، بیش از ۱۰ ساعت در روز کار می‌کرده‌اند، و ابراز خستگی و گرسنگی کرده‌اند. گرمای بیش از حد نیز در سه کارخانه به عنوان عامل موثر گزارش شده است. کامبوج در مورد دمای استاندارد فضای کار، هیچ قانونی ندارد و بسیاری از کارخانه‌ها فاقد دستگاه تهویه هوا هستند.

به گفته اتحادیه‌ها، قراردادهای کوتاه مدت و موقتی نیز عامل موثری در افزایش استرس و فرسایش کارگران است. درآمد کارگران در این کارخانه‌ها متفاوت است، اما بنا به گفته یک اتحادیه حقوق کارگران، دستمزد هیچ‌یک از آنها به اندازه حداقل خرج و مخارج ماهیانه زندگی در کامبوج، یعنی در حدود ۳۰۰ پوند، نیست.

به گفته این نهاد، قراردادهای موقت عامل اصلی احساس ناامنی شغلی است. کارگران می‌گویند «اگر برای اضافه‌کاری نمانیم قراردادهایمان را تمدید نمی‌کنند.»

رابرت بارتولمو، جامعه‌شناس پزشکی که بر روی اینگونه از حال رفتن‌ها تحقیق می‌کند، شیوع این واقعه در کمبوج را به حادثه مشابهی در قرن ۱۹ انگلستان شبیه می‌داند که مردم ساعات طولانی در شرایط ناامن مشغول به کار بودند. به گفته او رسیدگی به این وضع علاوه‌بر اصلاح ایمنی کار و رسیدگی به تغذیه کارگران، نیازمند تحولات اساسی در ساعات طولانی کار، شرایط پراسترس، و دستمزدهای پایین است.

همچنین بخوانید:  خودکشی کارگر شرکت داروپخش
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗