skip to Main Content
صدر–نیایش، متری برای سنجش دهه قالیباف
طريق "الشهيد الصدر" قبيل افتتاحه
جامعه پیشنهاد میدان

دسترسی‌ها به تونل نیایش و پل صدر محدود می‌شود

صدر–نیایش، متری برای سنجش دهه قالیباف

پل صدر را باید پر حرف و حدیث‌ترین یادگاری قالیباف در تهران دانست. از هزینه‌های ساخت آن تا همزمانی افتتاحش با انتخابات ۹۲، از نداشتن مطالعه ترافیکی تا کمک‌نکردن به کاهش ترافیک، همه و همه این پروژه را به موضوعی نه فقط شهری که به پروژه‌ای برای سنجش موفقیت کارنامه قالیباف در ۱۲ سال گذشته تبدیل کرده است.

پیش‌بینی آنهایی که شهردار تهران آنها را «تخریب‌گر» می‌نامد درست از آب درآمد و پل صدر و تونل نیایش حالا نه تنها گره‌ای از مشکل ترافیک تهران باز نمی‌کنند که خود تبدیل به گره ترافیکی شده‌اند.

منتقدان می‌گفتند ساخت بزرگراهی با این ابعاد و با هزینه نزدیک به ۵هزار میلیارد تومان تنها به استفاده بیشتر شهروندان از خودرو منجر خواهد شد و کمکی به حل مشکل ترافیک نخواهد کرد اما شهرداری معتقد بود برای کم‌کردن از بار ترافیک محورهای غربی – شرقی تهران ساخت این بزرگراه الزامی است.

منتقدان علاوه بر اینکه معتقدند بهتر بود این پول صرف ساخت خطوط مترو می‌شد پیش‌بینی کرده بودند که این بزرگراه روزی با ترافیک سنگین مواجه خواهد شد. حالا این روزها همین اتفاق افتاده است. مازیار حسینی که در زمان ساخت پل، مجری ساخت و معاون فنی و عمرانی شهردار تهران بود گفته علت ترافیک بازبودن دسترسی‌های اضطراری برروی پل است و حالا هم که معاون ترافیکی شهردار است وعده داده با بسته‌شدن این دسترسی‌ها مشکل برطرف خواهد شد.

اما حالا صحبت از بسته‌شدن دسترسی‌های اضطراری روی پل نیست بلکه خودروها از دسترسی به تونل یا قسمت هم‌کف محروم شده‌اند. به گفته رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران ورودی تونل نیایش از مسیرشرق به غرب بزرگراه صدر هر روز از ساعت ۶ تا۲۳ مسدوداست و تنها از اتوبان صدر طبقاتی امکان ورود و تردد خودروها به داخل تونل نیایش وجود دارد.

محمد رازقی این را هم اضافه کرده که درمسیرغرب به شرق تونل نیایش نیز از ساعت ۱۲ تا۲۳ امکان ورود به بزرگراه صدر همکف وجود ندارد و الزاما در این  مسیرخودروها وارد صدرطبقاتی می‌شوند. او دلیل این تصمیم را اینطور توضیح داده که بر اساس مطالعات تحقیقاتی انجام شده نتایجی به دست آمد که بر اساس آن، مقرر شد دسترسی تونل نیایش و پل طبقاتی صدر به صورت مستقیم انجام شود و تردد در مسیر همکف صدر به تونل نیایش تنها برای ساعات شبانه امکان‌پذیر باشد.

همچنین بخوانید:  نام‌هایی جدید، سیاست‌هایی قدیمی

محمدباقر قالیباف در این سال‌ها اغلب منتقدان خود را با واژه‌هایی مانند تخریب‌گر، کینه‌ای و حسود توصیف کرده است. حتی زمانی که بحث ایمنی تونلی مانند توحید در میان بود و حمزه شکیب، رئیس وقت کمیسیون عمران شورا به مشکلات تونل اشاره می‌کرد، شهردار تهران انتقادهای او را «سیاسی‌کاری» نامید و به آنها توجهی نکرد. حالا این روزها در آب‌هایی که از دیواره‌های تونل توحید بیرون می‌زند نشانی از سیاسی‌کاری در گفته‌های شکیب نمی‌توان پیدا کرد.

شهرداری مدعی است برای ساخت تونل نیایش و بزرگراه دو طبقه صدر مطالعات عظیمی انجام داده است. بخشی از گفته شهرداری درست است اما بخش دیگر آن درست نیست. آنطور که پیروز حناچی، رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی گفته پل صدر برای اینکه «چرا» باید دوطبقه شود چهار صفحه مطالعه ندارد اما برای اینکه «چطور» باید دو طبقه شود، صدها طرح مطالعه دارد. البته بازهم شهردار تهران این انتقادها را «رفتار سیاسی» دانسته و در سخنرانی‌هایش به تندی به آنها پاسخ داده است.

نبود مطالعه ترافیکی، اجتماعی و اقتصادی برای پروژه‌های شهری در دوره بلند مدیریت قالیباف بر شهر یکی از انتقادهای همیشگی به او بود. ساخت تونل امیرکبیر یکی از مشخصه‌های نبود مطالعه در شهرداری برای ساخت پروژه‌ها است که بعد از صرف صدها میلیارد تومان هزینه برای ساخت آن حالا بی‌استفاده مانده است.

در این میان پل صدر را باید پر حرف و حدیث‌ترین یادگاری قالیباف در تهران دانست. از هزینه‌های ساخت آن که از ۶۴۰ میلیارد تومان به ۵هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد تا همزمانی ساخت و افتتاح آن با انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲، از نداشتن مطالعه ترافیکی تا منسوخ‌شدن ساخت بزرگراه‌های دوطبقه در دنیا، از هزینه‌های گزاف تعمیر و نگهداری تا کمک‌کردن به افزایش ترافیک به جای کاهش آن، همه و همه این پروژه عظیم را به موضوعی نه فقط شهری که به پروژه‌ای برای سنجش موفقیت کارنامه شهردار تهران در ۱۲ سال گذشته تبدیل کرده است.

همچنین بخوانید:  «مگر پزشکان دیوانه‌اند با درآمد زیر ۳۰ میلیون طبابت کنند»
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗