skip to Main Content
استفاده نیروهای ائتلاف از فسفرسفید در سوریه و عراق
سیاست کیوسک

استفاده نیروهای ائتلاف از فسفرسفید در سوریه و عراق

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده استفاده ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا از سلاح فسفر سفید در عراق و سوریه باعث مطرح‌شدن پرسش‌های مهمی درباره ایمنی غیرنظامیان شده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرده این‌گونه مهمات، به عنوان سلاحی سوزاننده و غیرقابل کنترل، به هیچ‌وجه نباید در حمله به افراد یا اماکنی استفاده شود که در آن، افراد غیرنظامی ساکنند، حتی اگر استفاده از این سلاح، در حمله‌ای زمینی صورت گیرد.

«استیو گاس» رئیس واحد اسلحه در سازمان دیده بان حقوق بشر گفته: مهم نیست که به چه صورتی از فسفر سفید استفاده شده است، بلکه مهم آن است که استفاده از آن، خطری وحشتناک و طولانی مدت در شهرهای مسکونی مانند رقه و موصل یا هر منطقۀ پرجمعیت دیگر ایجاد می کند. او همچنین بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم از سوی ائتلاف آمریکا برای کاهش تلفات غیرنظامیان در حملات این ائتلاف به عراق و سوریه تاکید کرد.

گاس همچنین تاکید کرده که نیروهای آمریکایی، در موصل و رقه از فسفر سفید استفاده کردند و مشخص نیست علت استفاد آنها از این سلاح چه بوده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده نمی تواند به صورت مستقل کشته‌‌شدن احتمالی افراد در حمله با این نوع مهمات را تایید کند اما پیش از این یکی از ساکنان رقه که در بیروت به سر می برد، به روزنامه نیویورک تایمز خبر داد که یکی از کافی نت‌ها در شهر رقه، اخیراً با فسفر سفید مورد حمله قرار گرفت که در این حمله، دستکم ۲۰تن کشته شدند.

همچنین بخوانید:  «دولت در اختیار صاحبان سرمایه‌های تجاری و بنگاه‌های شبه خصوصی است»
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗