skip to Main Content
طرح کارورزی پروژه ارزان‌سازی نیروی کار است
جامعه کیوسک

طرح کارورزی پروژه ارزان‌سازی نیروی کار است

یک فعال صنفی کارگری معتقد است طرح کاروزی همان شیوه‌نامه غیرقانونی استاد-شاگردی است که با ظاهری جدید و فریبنده از طرف دولت به اجرا درآمده است.

به گفته عبدالله وطن‌خواه این طرح «پروژه ارزان‌سازی نیروی کار از سوی دولت» است و نویسندگان طرح کارورزی همچون سایر نئولیبرال‌هایی که تاکنون در اجرای سیاست‌های اقتصادی به دولت‌های پیشین مشاور داده‌اند، عقیده دارند که یگانه راه رستگاری جوامع از مسیر تعدیل اقتصادی می‌گذرد.

به اعتقاد مسئول نهاد صنفی کارگران کارخانه واکیوم پارس طرح کاروزی به طور هوشمندانه‌ای تهیه شده تا بدون جلب توجه افکار عمومی جایگزین شیوه‌نامه استاد- شاگردی شود.

این فعال صنفی کارگری با یادآوری اینکه در شیوه‌نامه استاد-شاگردی هیچ محدودیتی سنی برای استخدام شاگرد وجود نداشت، گفته به همان اندازه در طرح کاروزی هم هیچ چارچوب محدودکننده‌ای برای تعیین شرایط سنی کاروزان تعیین نشده است و همین مسئله دست کارفرمایان را برای سوءاستفاده‌های احتمالی از نیروی کار بازخواهد گذاشت.

به گفته او نشان دادن چراغ سبز به کارفرمایان برای پرداخت دستمزد ۳۰۰ هزار تومانی به کارگران بیانگر آن است که در مناسبات اقتصادی هیچ محدودیتی برای شکستن بهای آدمیت وجود ندارد.

به اعتقاد برخی حقوقدان‌ها طرح کارورزی دولت با تکلیف قانونی که از سوی مجلس برای اشتغالزایی در قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شده است تعارض دارد. بر همین اساس به نظر می‌رسد هدف اصلی وزارت کار از این طرح تامین نیروی کار ارزان برای کارگاه‌ها است.

همچنین بخوانید:  کارگران عراقی می‌گویند کارگران ایرانی باعث کاهش سطح دستمزدها شده‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗