skip to Main Content
اعتراض فعالان حقوق معلولان به استفاده از معلولیت برای سوگواری در تلویزیون
جامعه کیوسک

اعتراض فعالان حقوق معلولان به استفاده از معلولیت برای سوگواری در تلویزیون

گروهی از فعالان حقوق معلولان در نامه‌ای اعتراضی از رئیس صدا و سیما خواسته‌اند در برنامه‌های تلویزیونی که در آنها از معلولیت برای سوگواری و جلب مخاطب استفاده می‌کنند، تجدیدنظر شود.

در این نامه آمده: نزدیک به دو دهه است که معلولیت و افراد دارای معلولیت به موضوعی ثابت در برنامه های تلویزیونی ویژه ماه مبارک رمضان تبدیل شده‌اند. این رویکرد که متاسفانه سنت حاکم بر شوهای ویژه ماه رمضان شده است، معلولیت و تجربۀ زندگی همراه با معلولیت را به اندوه و سوگواری تبدیل کرده و با مفاهیمی خاص گره زده است که از جمله می توان به نگاه خیریه‌ای و صدقه سری، شکرگزاری پس از تماشای افراد دارای معلولیت، ترحم، بدبختی، ناتوانی، معصومیت و بی‌گناهی، فرشته‌های زمینی، قهرمان سازی از فرد دارای معلولیت یا همراهان غیرمعلول آنها، عجیب و شگفت‌آور نشان‌دادن زندگی همراه با معلولیت و فعالیت‌های عادی و روزمرۀ افراد معلول اشاره کرد.

امضاکنندگان نامه همچنین از پرسش‌های برخورنده و توهین‌آمیز و نگاه از بالا به پایین مجریان صدا و سیما در برخورد با معلولان انتقاد کرده و نوشته‌اند: ما خواهان آنیم که طرح موضوع معلولیت در برنامه های ماه رمضان صدا و سیما به شکلی که رایج شده و جا افتاده است، متوقف شود و معلولیت و زندگی همراه با معلولیت با نگاهی علمی، حقوقی، اجتماعی و تخصصی، جایی ثابت در برنامه‌های خبری، تحلیلی، گزارشی و نمایشی صدا و سیما داشته باشد.

برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان سال‌ها است با انتقادهای فراوانی مواجه شده است. منتقدان از عادی‌سازی رنج و فقر و تقلیل آن به امری بدیهی و از اینکه از منبع رنج‌ و فقر و اعمال سیستماتیک آن سخنی در این برنامه‌ها به میان نمی‌آید، انتقاد می‌کنند.

همچنین بخوانید:  تهران خلوت در غبار
یک نظر
  1. فهم خود”انسان” دراین نامه میدرخشد.
    جیب بری خواسته وناخواسته بعضی از برنامه سازان بااین نامه برای من معلوم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗