skip to Main Content
ترس از لوپن، ماکرون را به الیزه فرستاد
سیاست

ترس از لوپن، ماکرون را به الیزه فرستاد

ماکرون در حالی رئیس‌جمهور فرانسه شد که بسیاری اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی فرانسه از یک سو و اجماع برای شکست لوپن و راه نیافتن او به الیزه را از سوی دیگر، عامل موفقیت ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دانستند.

شب گذشته «امانوئل ماکرون»، جوان ترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه شد. او توانست با کسب بیش از ۶۵ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، «مارین لوپن» از حزب راست افراطی جبهه ملی را شکست دهد. پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات و راهیابی ماکرون و لوپن به دور دوم انتخابات، بسیاری از نظرسنجی‌ها از پیروزی قاطع امانوئل ماکرون خبر می‌دادند. در سال ۲۰۰۲، ۱۵ سال پیش نیز «ژان ماری لوپن» پدر مارین لوپن نامزد وقت جبهه ملی همراه با «ژاک شیراک» به مرحله دوم انتخابات راه پیدا کردند، که ژاک شیراک در نهایت توانست با اختلاف زیادی نسبت به ژان ماری لوپن پیروز انتخابات در مرحله دوم شود.

ماکرون در حالی رئیس‌جمهور فرانسه شد که بسیاری اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی فرانسه از یک سو و اجماع برای شکست لوپن و راه نیافتن او به الیزه را از سوی دیگر، عامل موفقیت ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دانستند. ماکرون با خوش‌شانسی توانست از فرصت به دست آمده استفاده کند و با رای «نه بزرگ» به مارین لوپن، رئیس‌جمهور ششمین قدرت اقتصادی و نظامی جهان شود. با این حال بنا بر اعلام وزارت کشور فرانسه، بیش از ۲۵ درصد افرادی که می‌توانستند در این دوره شرکت کنند، حاضر به رای دادن نشدند. بعد از به حاشیه رفتن دو حزب سنتی فرانسه در دور اول انتخابات، بی‌میلی سیاسی نسبت به انتخابات دور دوم بیشتر شد.

امانوئل ماکرون که کمتر از ۵ سال تجربه حرفه‌ای در میدان سیاست دارد، توانست با پشتیبانی رئیس جمهور فعلی فرانسه و احزاب راست و سوسیالیست و بسیاری از سیاستمداران برجسته فرانسه، از سد مارین لوپن عبور کند و بیرون از جناح بندی‌های سنتی فرانسه، وارد الیزه شود. ماکرون در اولین سخنرانی خود، بار دیگر از پیروزی تاریخی فرانسه صحبت کرد. به گفته او باید از تاریخ و میراث فرانسه دفاع کنیم و همزمان از سرنوشت مشترک خود با سایر مردم اروپا آگاه باشیم، باید برای همبستگی بیشتر با اروپا قدم برداریم و با سایر کشورهای اروپایی همکاری کنیم.

همچنین بخوانید:  نصرالله: ایران خود پاسخ مهاجمان را خواهد داد

ماکرون از مبارزه خود با تروریسم خبر داد و خود را به عنوان رئیس‌جمهور تمام فرانسویان حتی مخالفان او معرفی کرد. در مقابل مارین لوپن با قبول شکست، جبهه ملی را به عنوان نیروی مخالف دولت دانست و گفت:«اگرچه فرانسویان خواهان ادامه وضع موجود بودند، ولی جبهه ملی با بازسازی دوباره خود در مقابل دولت خواهد ایستاد و از میدان بیرون نمی‌رود.» لوپن بار دیگر ماکرون را نماد لیبرالیسم و سرمایه‌داری افسارگسیخته دانست که باید در برابر خواست‌های او مقاومت کرد.

مارین لوپن و «ژان لوک ملانشون» نامزد جناح چپ که در دور اول انتخابات شکست خورد، هر دو برای کسب صندلی‌های بیشتر در پارلمان فرانسه ابراز امیدواری کردند. پس از پیروزی ماکرون، بسیاری از رهبران سیاسی دنیا از ترامپ تا مرکل، پیروزی وی را تبریک گفتند. در این میان برنی سندرز نیز در توییتر خود نوشت:«تبریک به مردم فرانسه که امروز توانستد با رای بزرگ خود نشان دهند که مخالف نژادپرستی و بیگانه‌هراسی هستند.»

به این ترتیب امانوئل ماکرون ۳۹ ساله هشتمین رئیس‌جمهور «جمهوری پنجم» فرانسه شد که ژنرال دوگل در سال ۱۹۵۸ آن را تاسیس کرد. اگرچه «نه» به پیروزی مارین لوپن عامل اصلی راهیابی ماکرون به الیزه شد، اما ماکرون خود اعتقاد دارد که رئیس جمهور مناسبی برای حل مشکلات فرانسه به ویژه مشکلات اقتصادی خواهد بود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗