skip to Main Content
۳۵ کشته در حادثه انفجار معدن در گلستان
اقتصاد جامعه سیاست کیوسک

۳۵ کشته در حادثه انفجار معدن در گلستان

بنابر اعلام وزیر کار تمام معدنچیان محبوس در معدن «زمستان یورت» آزادشهر جان خود را از دست داده اند.

طبق گفته پیمان گنجی، نایب‌رئیس شورای شهر گرگان، «آمار دقیقی از کارگران محبوس شده فعلا وجود ندارد و احتمال تعداد بیش از ۴۵ نفر هم هست». این در حالیست که مدیرکل جمعیت هلال احمر استان گلستان می‌گوید «۲۶ نفر از کارگران در درون این معدن حبس هستند»

سرپرست اورژانس کشور که گفته بود تعداد محبوسان انفجار معدن زغال‌سنگ در آزادشهر به ۸۰ نفر رسیده از خارج شدن ۲۱ نفر از محبوسان از زیر آوار خبر داده است. یک منبع آگاه هم به ایرنا گفته احتمالا برخی محبوس‌شدگان جان باخته‌اند. خبرگزاری کار ایران هم از کشته‌شدن دو نفر در این حادثه خبر داده است.

برخی کارگران این معدن در گفتگو با سایت دوات گفته‌اند «همه کسانی که گفته می‌شود در حادثه معدن مجروح شده‌اند کسانیند که برای کمک رفته بودند وگرنه آنهایی که در زمان انفجار داخل معدن بودند، هنوز محبوسند.»

آنها همچنین از قطع یک ساله بیمه‌اشان و تعویق ۱۰ماهه حقوقشان گفته‌اند. آنها اضافه کرده‌اند «این معدن راه خروج هوا نداشت و یکی از ایرادات بزرگ آن همین بود.» برخی از آنها همچنین مدعی شده‌اند «آماری که درباره دو جنازه می‌دهند صحت ندارد و تا زمانی که ما آنجا بودیم هیچ یک از این افراد پیدا نشدند. اصلا عمق آنقدر زیاد است و شدت گاز در معدن بالا است که در راهروی معدن همه از حال رفتند و هیچ‌کس نتوانست به معدنچی‌ها برسد چه برسد به آنکه بخواهند کسی را نجات بدهند.»

همچنین بخوانید:  دولت موظف به ایمن‌سازی معادن زغال‌سنگ است

خانواده‌های مجروحان و محبوسان هم در محل حاضر شده و نگران اقوام خودند، خانواده برخی کارگران هم مدعی شده‌اند مدیرعامل شرکت زمستان‌یورت و رئیس معدن مکان حادثه را ترک کرده‌اند. یکی از افراد خانواده معندچیان گفته: «رئیس معدن یک ساعت اینجا بود و آنقدر اعتراض به او زیاد بود که درگیری پیش آمد. این درگیری که میان خانواده محبوسان و کارگران با مدیرعامل شرکت و رییس معدن بود تا جایی ادامه پیدا کرد که مسئولان معدن از محل خارج شدند.» آنها همچنین می‌گویند ««بارها به مسئولان این معدن تذکر داده شده بود که معدن مشکل فنی دارد و کارشناسان چندین بار احتمال انفجار را داده بودند، ولی ترتیب اثری داده نشد.»

پیشتر معاونت عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام انفجار در معدن زغال سنگ گلستان از احتمال محبوس شدن ۴۰ کارگر خبر داده بود. به گفته شاهین فتحی در انفجار معدن زغال سنگ در استان گلستان، منطقه خوش ییلاق، معدن زمستانه یورت، ۵۵ نفر حادثه دیده و ۱۵ نفر هم مصدوم شده‌اند. بر اساس گزارش کارگران حاضر در معدن ۴۰ نفر هم احتمالا در معدن محبوس شده‌اند.

ایران یکی از بالاترین آمارهای کشته‌شدن و حادثه برای کارگران را در جهان دارد و سالانه نزدیک به هزار و ۵۰۰ کارگر در ایران در حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند.

بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ حدود ۱۲ هزار و ۴۳۶ نفر در حوادث کار جان خود را ازدست داده‌اند. بی‌توجهی کارفرما به ایمنی کارگران و نبود تشکل‌های کارگری برای احقاق حق محیط ایمن کار از مهم‌ترین دلایل ایجاد حادثه برای کارگران است.

همچنین بخوانید:  آوار مرگ روی حقوق کارگران
یک نظر
  1. ««بارها به مسئولان این معدن تذکر داده شده بود که معدن مشکل فنی دارد و کارشناسان چندین بار احتمال انفجار را داده بودند، ولی ترتیب اثری داده نشد.»
    چراشنیده نشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗