skip to Main Content
دست لوپن در سبد رای چپ‌ها
Christophe Sanz, a supporter of French centrist presidential candidate Emmanuel Macron, glues a campaign poster next to a poster of far-right candidate Marine le Pen, in Bayonne, southwestern France, Wednesday, April 19, 2017. The two-round presidential election is set for April 23 and May 7. (AP Photo/Bob Edme)
سیاست

نگاه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به کدام طبقه است؟

دست لوپن در سبد رای چپ‌ها

مارین لو پن نامزد راست افراطی در فرانسه تلاش دارد با نقد ایده‌های بازار آزاد و سرمایه‌داری افسارگسیخته امانوئل ماکرون (دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری)، خود را نزدیک به نیروهای جناح چپ معرفی کند.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و راه‌یابی امانوئل ماکرون و مارین لو پن به دور دوم انتخابات، هر دو نامزد تلاش می‌کنند برای پیروزی در دور دوم انتخابات، آرای بیشتری را به ویژه از سوی طرفداران نامزدهای دیگر از آن خود کنند. براساس آمار وزارت کشور فرانسه، امانوئل ماکرون رهبر مستقل و میانه‌رو که خود را نه از جناح راست و چپ، بلکه تلاش می‌کند خود را به عنوان رئیس جمهور کل فرانسه واحد و مستقل از جناح‌بندی‌های سنتی فرانسه معرفی کند، در دور اول انتخابات توانست آرای شهرنشینان را از آن خود کند؛ به‌طوری که سبد آرا ماکرون نشان می‌دهد که او توانسته اکثریت آرا شهرهای بزرگ فرانسه از جمله پاریس و لیون را به دست بیاورد.

براساس آمار به دست آمده درصد بالایی از آرا ماکرون متعلق به طبقات اجتماعی میانه و بالای جامعه فرانسه است، کارمندان اداری و مدیران سطوح مختلف به ویژه مدیران سطوح میانی بیشترین رای را به نفع امانوئل ماکرون به صندوق انداخته‌اند، در مقابل تنها ۱۷ درصد آرا کارگران از آن ماکرون شده است. در سوی دیگر مارین لو پن رهبر راست افراطی جبهه ملی توانسه نفوذ بیشتری در شهرهای کوچک و روستاهای حاشیه‌ای فرانسه داشته باشد؛ به‌طوری که لو پن درصد پایینی از رای کارمندان اداری سطوح مختلف را به دست آورده اما سبد رای او نشان می‌دهد او در کسب آرا کارگران (نزدیک به ۴۰ درصد) موفقیت چشمگیری داشته است.

امانوئل ماکرون رهبر مستقل و میانه‌رو  که تلاش می‌کند خود را به عنوان رئیس جمهور فرانسه واحد و مستقل از جناح‌بندی‌های سنتی معرفی کند، در دور اول انتخابات توانست آرای شهرنشینان را از آن خود کند.

مواضع سیاسی ماکرون به لیبرالیسم اجتماعی گرایش دارد، او در اقتصاد خواهان سرمایه‌داری و  بازار آزاد است؛ به‌طوری که در یک مصاحبه در سال ۲۰۱۶ گفت:«راستگویی مجبورم می‌کند تا بگویم من سوسیالیست نیستم.»، در سیاست خارجی مواضع اخیر او به ویژه در موضوع سوریه نشان می‌دهد او از سیاست‌های مداخله‌جویانه همچون اقدام نظامی حمایت می‌کند و در موضوع اسرائیل نسبت به سیاست‌های اولاند نظر مثبتی دارد و با جنبش بایکوت، سرمایه‌گذاری‌نکردن و تحریم اسرائیل به شدت مخالف است. ماکرون همچنین دیدگاه مثبتی به اروپا دارد و خود را متعهد به ارزش‌های اروپایی و همکاری با اتحادیه اروپا می‌داند. در موضوع مهاجران و پناهندگان نیز او همچون آنگلا مرکل از سیاست درهای باز در قبال مهاجران و پناهندگان حمایت می‌کند.

همچنین بخوانید:  ۴۳درصد از رای ماکرون را مخالفان لوپن به سبد او ریختند

رقیب امانوئل ماکرون یعنی مارین لو پن تقریبا در مقابل او به ویژه در موضوع سیاست خارجی و موضوع مهاجران و پناهندگان قرار دارد. لو پن از لحاظ سیاسی یک ملی گرا افراطی است، اگرچه در سال‌های اخیر تلاش کرده چهره‌ای ملایم‌تر از خود به ویژه در مقایسه با پدرش نشان دهد، اما با این حال او همچنان در جامعه فرانسه به عنوان یک ملی گرا افراطی از جناح راست شناخته می‌شود. لو پن برخلاف ماکرون که به دنبال سرمایه‌داری جهانی است، از یک سرمایه‌داری بومی و متمرکز ملی دفاع می‌کند، و به شدت مخالف جهانی شدن و ادغام فرانسه در آن است، او با تاکید بر ملیت و هویت فرانسه، تمایل به خروج این کشور از اتحادیه اروپا و ناتو دارد. مواضع لو پن در برابر مهاجران و پناهندگان به شدت سخت‌گیرانه است؛ به‌طوری که او خواهان به اصطلاح بستن درهای فرانسه در مقابل مهاجران و پناهندگان به ویژه مسلمانان است.

مواضع مارین لو پن در قبال اتحادیه اروپا و خروج از ناتو از یک سو و نقد او بر ایده‌های بازار آزاد و سرمایه‌داری افسارگسیخته ماکرون، باعث شده که او خود را در روزهای اخیر نزدیک به نیروهای جناح چپ معرفی کند.

مواضع مارین لو پن در قبال اتحادیه اروپا و خروج از ناتو از یک سو و نقد او بر ایده‌های بازار آزاد و سرمایه داری افسارگسیخته ماکرون، باعث شده که او خود را در روزهای اخیر نزدیک به نیروهای جناح چپ معرفی کند، او چندی پیش طرفداران ژان لوک ملانشون نامزد جناح چپ افراطی که در انتخاب ریاست جمهوری فرانسه توانست ۱۹ درصد آرا را به دست بیاورد، مورد خطاب قرار داد و گفت:«ایده‌های اقتصادی ماکرون وضع کارگران را به کلی نابود می‌کند، باید برای دفاع از کارگران و حقوق پایمال شده آنها در مقابل ایده‌های بازار آزاد ماکرون ایستاد.»

همچنین بخوانید:  دو برابر شدن خرید سلاح در خاورمیانه در پنج سال گذشته

مارین لو پن و ژان لوک ملانشون هر دو توانستند در انتخابات اخیر آرا طبقات فرو دست و کم درآمد جامعه فرانسه را از آن خود کنند، همین موضوع سبب شده مارین لو پن به ویژه پس از انصراف از رهبری حزب جبهه ملی، بکوشد آرا ژان لوک ملانشون را به سبد رای خود بریزد. این در حالی است که ژان لوک ملانشون اعلام کرده است که تمایلی به حمایت از هیچ یک از نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ندارد. برخلاف ملانشون تاکنون بسیاری از مقام‌های سیاسی فرانسه چه از احزاب راست سنتی و یا از احزاب چپ سوسیالیست، برای شکست مارین لو پن در یک جبهه قرار گرفته‌اند.

اگرچه بسیاری از نظرسنجی‌ها از پیروزی قاطع امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات فرانسه خبر می‌دهند، اما نفوذ بی‌سابقه مارین لو پن و حزب جبهه ملی در فرانسه، نشان می‌دهد اگر در این دوره نیز نیروهای راست افراطی به کاخ الیزه راه پیدا نکنند، اما با توجه به بحران اقتصادی در اروپا و محبوبیت احزاب راستی، تهدید پیروزی مارین لو پن و حزب جبهه ملی بیش از پیش زنده است، شکست نیروهای چپ به ویژه سوسیالیست‌ها و ناکارآمدی آنها نیز به رشد و مقبولیت احزاب دست راستی به ویژه پیروزی مارین لو پن و حزب جبهه ملی در فرانسه کمک کرده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗