skip to Main Content
افزایش بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی
اقتصاد کیوسک

افزایش بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی همچنان رو به رشد است و از حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان هم عبور کرده. این افزایش برداشت در مورد بانک‌های خصوصی رشدی قابل توجه دارد.

بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی به ۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و رشد ۲۲۵ درصدی در ۱۱ ماهه سال قبل داشته است. در دی ماه سال گذشته هم بدهی بانک‌های خصوصی ۱۷۳ درصد رشد داشت. این برداشت می‌تواند عاملی برای تحت تاثیر قرار دادن پایه پولی و به تبع آن نقدینگی و رشد تورم باشد.

تعهداتی که بانک‌های خصوصی نسبت به پیمانکاران و پروژه‌های عمرانی دارند، تسهیلات تکلیفی که برعهده بانک‌ها قرار دارد و همچنین مجموعه فشاری که بر شبکه بانکی به عنوان تامین‌کننده اصلی منابع مالی اقتصاد ایران باعث شده تا بانک‌ها برای تامین این هزینه‌ها دست به اضافه برداشت از بانک مرکزی بزنند.

این در شرایطی است که در حال حاضر بانک‌ها با قفل‌شدن نزدیک به ۵۰ درصد منابع مالی خود مواجه‌اند. وجود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی، بدهی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها و البته سرمایه‌گذاری که بانک‌ها در بنگاهداری و ساخت و ساز انجام داده‌اند عاملی شده تا بخش قابل توجهی از منابع خود را خارج از دسترس داشته و برای تامین منابع لازم از مسیر اصلی خود منحرف شوند.

همچنین بخوانید:  زنان می‌توانند برای تماشای والیبال مردان به استادیوم بروند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗