skip to Main Content
مقصر جان‌باختن آتش‌نشانان پیدا نشد
جامعه کیوسک

مقصر جان‌باختن آتش‌نشانان پیدا نشد

کمیته ملی بررسی حادثه پلاسکو بالاخره گزارش خود را منتشر کرد. در این گزارش آنچنان که انتظار می‌رفت تقصیر به وجود آمدن حادثه پلاسکو تقسیم شده و در نهایت مشخص نیست مقصر اصلی این اتفاق کدام سازمان است. در این گزارش همچنین به مقصر جان‌باختن آتش‌نشانان هم اشاره‌های نشده است.

بر اساس خلاصه این گزارش علت آتش‌سوزی اتصال برق (و احتمالا نشت همزمان گاز از ‏کپسول گاز) بوده است.‏ همچنین علت گسترش آتش‌سوزی ‏وجود مقادیر فوق‌العاده زیاد پارچه در ساختمان، ارتباط کامل بین فضاها از راه سقف‌های کاذب، نبود سیستم بارنده خودکار (اسپرینکلر) در ساختمان، مشکلات فنی لوله‌های قائم آتش‌نشانی و وجود تعداد زیادی کپسول‌های گاز پیک‌نیکی در ساختمان اعلام شده است.

بر این اساس مهمترین تکالیف حقوقی در حادثه پلاسکو به این شرح بوده: تکلیف نگهداری عمده از ساختمان پلاسکو بر عهده مالک یعنی بنیاد مستضعفان بوده است، ولی با وجود اخطارها مبنی بر ناایمن بودن ‏ساختمان، مالک اقدام موثری انجام نداده است.‏

شهرداری تهران، در اجرای کامل و به موقع بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری درباره ایمن‌سازی ساختمان‌های که احتمال خطر برای آنها می‌رود کوتاهی کرده است. شهرداری همچنین درباره ‏اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان برای تعیین روش نگهداری و بهره برداری ایمن و مطمئن بناهای موجود، ‌به‌رغم ابهامات آن، حساس نبوده است.‏

ایمن‌سازی این ساختمان امکان‌پذیر بوده و نیازی به تعطیل‌کردن آن نبوده است. وزارت تعاون درباره بازرسی از کارگاه‌های این ساختمان کوتاهی کرده است. وزارت راه و شهرسازی هم به مقررات ملی ساختمان درباره پلاسکو کم‌توجه بوده است. وزارت کشور هم به وظایف خود درباره اجرای مقررات ملی ساختمان عمل نکرده است.

همچنین بخوانید:   اهواز و زابل؛ درآتش و خاک

‏شورای ساختمان پلاسکو باید به مساله ایمنی فضای کاری کسبه توجه می‌کرد، زیرا به هر نحو از ‏اخطارهای آتش‌نشانی مطلع بوده است. سازمان آتش‌نشانی تا حدودی به تکلیف خود در بازرسی از ساختمان و دادن اخطار و دستورالعمل‌های ایمن‌سازی عمل کرده، اما این اقدامات موثر نبوده است. دستورالعمل‌ها نیز کلی بوده‌اند.هرچند این سازمان ابزار قانونی لازم برای تحقق الزامات قانونی و الزام اشخاص را در اختیار ندارد.

پیش از این هم شهرداری درباره این ساختمان به مجلس و شورای شهر گزارش داده بود اما در هیچ‌کدام از گزارش‌های منتشر شده مقصر اصلی حادثه و از همه مهم‌تر دلیل جان‌باختن آتش‌نشانان مشخص نشده است. برخی اعضای شورای شهر می‌گویند شهرداری در پرداخت بودجه آتش‌نشانی برای خرید تجهیزات تعلل کرده و حتی حق بیمه آتش‌نشانان را هم پرداخت نکرده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗