skip to Main Content
درخواست زمین معوض برای کاخ مرواید از طرف سپاه
جامعه کیوسک

درخواست زمین معوض برای کاخ مرواید از طرف سپاه

کاخ مروارید، اقامتگاه شمس پهلوی در مهرشهر کرج سال‌هاست که محل مناقشه سپاه پاسداران و سازمان میراث فرهنگی کشور است. دو سال پیش سپاه با واگذاری ۲۷ هکتار از مجموعه این کاخ به سازمان میراث‌فرهنگی موافقت کرد اما هنوز فرایند تملک آن به پایان نرسیده است.

مهناز طاهری، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی البرز گفته با رایزنی‌های انجام شده، سپاه با واگذاری کامل این مجموعه به میراث فرهنگی در صورت تملک زمین معوض موافقت‌کرده است. مساحت زمین این کاخ ۱۱۲ هکتار است.

او این را هم اضافه کرده که با توجه به وسعت بالای مجموعه‌کاخ مروارید، تأمین اعتبار لازم برای خرید زمین معوض برای سپاه از عهده اداره‌کل میراث فرهنگی برنمی‌آید و تنها وزارت راه و شهرسازی است که می‌تواند زمینی انتخاب و به جای کاخ مروارید به سپاه واگذارکند. طاهری همچنین گفته به‌علت شدت خسارت‌های وارده به این کاخ صدور مجوز بازدید عمومی از این مجموعه منطقی به نظر نمی‌رسد.

بر اساس قانون مالکیت کاخ‌های به جامانده از دوره‌های پیش به عنوان دارایی‌های عمومی باید در اختیار دولت باشد این در حالی است که بسیاری از نهادها و سازمان‌های غیرعمومی در سال‌های گذشته درباره مالکیت برخی کاخ‌ها ادعاهایی را مطرح کرده و حتی برای تصاحب این کاخ‌ها از دادگاه رای گرفته‌اند.

همچنین بخوانید:  اپیدمی واقعی نابرابری است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗