skip to Main Content
یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور خشک شده
زمین کیوسک

یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور خشک شده

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع گفته در ۱۵سال گذشته یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور خشک و تبدیل به کانون‌های اصلی گرد و غبار شده است که این موضوع با بحث مدیریت منابع آب ارتباط تنگاتنگی دارد.

خداکرم جلالی از نبود جامع‌نگری در حوزه آبخیزداری انتقاد کرده و گفته گاهی دستگاه‌ها به طور انتزاعی پروژه‌هایی را عملیاتی کرده‌اند که اثرات آن در سایر طرح‌ها و عوامل دیده نشده است. وقوع گرد و غبار عراق به دلیل خشک‌شدن هورها و تالاب‌ها در این کشور و مسائل کم‌آبی در کشور ما از نمونه‌های این موضوع است.

مدیریت منابع آب در ایران با توجه به افزایش جمعیت، کاهش بارندگی‌ها و تغییرات اقلیمی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیشروی کشور تبدیل شده است. مناطق مرکزی و جنوبی ایران همیشه با کمبود آب مواجه بوده‌اند اما در سال‌های گذشته به دلیل فراوانی ساخت سدها و استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی این مناطق با مشکلات بیشتری مواجه شده‌اند.

طوفان‌های گرد و غبار در خوزستان و سیستان و بلوچستان نتیجه مستقیم بی‌توجهی دولت‌ها به مدیریت آب و محیط زیست است چنانچه پیشتر هم اعلام شده بود گرد و غبار خوزستان در اثر ساخت سد بر روی رودخانه‌های این استان و به ویژه رودخانه زهره اتفاق افتاده است.

همچنین بخوانید:  پردازنده هزار کیوبیتی تا سال ۲۰۲۳
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗