skip to Main Content
کاشت تراشه الکترونیکی در بدن و نگرانی از نقض حریم خصوصی
دانش کیوسک

کاشت تراشه الکترونیکی در بدن و نگرانی از نقض حریم خصوصی

شرکت نیوفیوژن در بلژیک تراشه کوچکی را در دست برخی از کارمندان خود و به دلخواه آنها جاگذاری کرده است. این تراشه به این افراد امکان وارد شدن به شرکت و استفاده از رایانه‌ها را بدون وارد کردن رمز عبور می‌دهد.

هر تراشه دربرگیرنده یک شماره فردی است و با فرستادن امواج رادیویی به یک رایانه مرکزی کار می کند.

یکی از مهندسان شرکت هم نرم افزاری را طراحی کرده که با این تراشه کار می‌کند. به گفته او «شما با اسکن تراشه، به داده های شخصی دسترسی دارید. برای نمونه به یاری این ابزار، موسیقی مورد علاقه تان در اسپاتیفای به لیست فردیتان افزوده می‌شود. بنابراین انتخابهای شما را بروز می‌کند. مانند یک کنترل مرکزی داده‌ها می‌ماند. به شما امکان مشاهده کارهایتان را در یک یا دو ساعت بعد می‌دهد. اکنون تصور کنید با شناسه فردیتان خواهید توانست کارهای چند ماه و یا چند سال بعدتان را مشاهده کنید.»

در حال حاضر از این تراشه برای باز کردن در و دسترسی به رایانه و تلفن‌های همراه استفاده می‌شود. با اینحال مدیر شرکت می‌گوید هدفش دگرگون ساختن زندگی روزمره آینده است.

همه با این دنیای آرمانی همساز نیستند. لیگ حقوق بشر بلژیک این روش را تجربه‌ای خطرناک برای در دست گرفتن کنترل کارمندان در محیط کار دانسته است. برخی دیگر معتقدند همه‌گیرشدن این نوع وسایل می‌تواند به هکرها و دولت‌ها این امکان را بدهد که به اطلاعات شخصی افراد دست پیدا کنند.

همچنین بخوانید:  وبسایت اوبو آرشیوی دائمی نیست
یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗