skip to Main Content
برخورد قضایی،پاسخ دولت به کمپین نه به خودرو داخلی
اقتصاد

برخورد قضایی،پاسخ دولت به کمپین نه به خودرو داخلی

محمدرضا نعمت‌زاده در سخنی حاشیه‌برانگیز، از شناسایی عاملان کمپین «نه به خرید خودروی داخلی» خبر داده و گفته: «این افراد شناسایی شده و اسامی آنها را به مقامات قضائی اعلام کرده‌ایم، افرادی که جالب است بدانید از بیت‌المال هم حقوق می‌گرفتند» این در حالیست که کارشناسان می‌گویند این حق مشتری است که محصول بی‌کیفیت را نخرد.

صحبت‌های وزیر صنعت باز هم چالش‌آفرین شد. او که رفته بود تا در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن استان سمنان، سخنرانی کند، دوباره سخنی را به میان آورد که چند روز پیش در نمایشگاه خودرو نیز به آن اشاره کرده بود. محمدرضا نعمت‌زاده در سخنی حاشیه‌برانگیز، از شناسایی عاملان کمپین «نه به خرید خودروی داخلی» خبر داده و گفته: «این افراد شناسایی شده و اسامی آنها را به مقامات قضائی اعلام کرده‌ایم، افرادی که جالب است بدانید از بیت‌المال هم حقوق می‌گرفتند». او در این همایش گفته: «این افراد قصد داشتند با اهداف انتخاباتی مانع از رشد صنعتی کشور از محل رشد صنعت خودرو شوند. رسانه‌هایی به صورت مجازی در دسترس هستند که می‌توانند شایعاتی را ایجاد کنند، اما جمع‌کردن این شایعات مشکل است. درباره کمپین نخریدن خودروی داخلی نیز عده‌ای دیدند خودرو، یکی از بخش‌های پیشران در صنعت کشور است و به همین دلیل این حوزه را هدف قرار دادند. این افراد متوجه شدند اگر رشد صنعتی نیز در کشور وجود داشته، یکی از بخش‌های عمده آن حوزه خودرو بوده است و به همین دلیل موجی را ایجاد کردند تا مردم خودروی داخلی نخرند؛ در‌حالی‌که مقام معظم رهبری نیز به حمایت از تولید داخل تأکید داشتند».حرف‌هایش بوی مچ‌گیری می‌دهد. جالب آنکه آن زمان او همین افرادی را که نسبت به ایجاد کمپین «نه به خرید خودروی داخلی» اقدام کرده بودند خائن دانسته بود. حرفی تند که به‌شدت با واکنش مردم و رسانه‌ها روبه‌رو شده بود و حتی اعضای دولت از او خواسته بودند نسبت به سخنانش دقت بیشتری کند و افزایش کیفیت خودروی داخلی را در دستور کار قرار دهد. گویا نعمت‌زاده وقتی روی مسئله‌ای تمرکز می‌کند تا زمانی‌که آن را ریشه‌کن نکند، حاضر نیست دست از کار بردارد. این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور بارها از منتقدان دولت خواسته بود، انتقادات خود را بیان کنند. اما حالا اقدام این عضو کابینه خود حمله‌ای به هر نوع انتقادی است که در قالبی مردمی (کمپین) ازسوی منتقدان مطرح می‌شود. حالا سخن او، واکنش‌هایی را به دنبال آورده است.

باید این کمپین را به فال نیک گرفت

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم می‌گوید: اگر کمپینی تشکیل شده باید آن را به فال نیک گرفت. این تقاضا باید سبب شود در رفتارها در تولید خودرو تغییراتی را حاصل کنیم.به گفته او، اگر در تولید، مشتری‌مداری را به ‌عنوان یک عنصر خارج از سیکل برنامه کاری بدانیم، جفایی است در حق مشتریان و بخش تقاضا. اگر تقاضا نادیده گرفته شود هم کیفیت مخدوش می‌شود و هم عرضه با چالش‌های نابهنگام و پرتلاطمی روبه‌رو خواهد شد.

همچنین بخوانید:  پرایدسوارها بیش از مازراتی‌سوارها مالیات می‌دهند

او می‌افزاید: تقاضا معمولا باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و عرضه خود را با آن هماهنگ کند تا مشخص شود در چه مقاطعی نسبت به تغییر در روند تولید خود اقدام کند. در یک برهه‌ای از زمان، از یک‌سو کیفیت پایین خودرو و از سوی دیگر قیمت بالای آن سبب شد رغبت کمتری برای خرید خودروی داخلی در بخش تقاضا صورت بگیرد. حال اگر تقاضای مشارکت در کمپین خرید نه به خرید خودروی داخلی را محدود کنیم، اقدامی ناشایست و نامطلوب خواهد بود؛ زیرا این تقاضاست که تعیین‌کننده در نحوه تولید به لحاظ کیفی و کمی خواهد بود.

نکو با اشاره به سخنان نعمت‌زاده مبنی بر اینکه افراد این کمپین از بیت‌المال حقوق می‌گرفتند، می‌گوید: اگر این افراد در بدنه دولت حضور دارند، دولت می‌تواند با این افراد صحبت کرده و علل تشکیل چنین کمپینی را جویا شود. حال وقتی کمپین حتی به تقاضای خود افراد داخل وزارتخانه یا بدنه دولت شکل بگیرد، با استقبال کم‌نظیری مواجه می‌شود و در نهایت می‌بینیم تعداد درخور توجهی از مردم در آن حضور پیدا می‌کنند؛ بنابراین حتی اگر تحریکی از سوی برخی افراد داخل وزارتخانه هم باشد، به نظر می‌رسد درخور تأمل است.

نباید به دنبال متهم بود

این نماینده پیشین مجلس تأکید می‌کند: به جای اینکه به دنبال متهم و تحریک‌کننده باشیم، رفتارهای صنعت خودرو را به سمت تقاضا که از عوامل مؤثر در تولید انبوه است، ببریم. احضار هر فردی که در این کمپین حضور داشته مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. این کمپین سبب شد تا حدودی در نحوه تولید داخلی بیشتر توجه کنیم و رفتارهای خود را به صورتی درخور توجه تغییر دهیم و متناسب با نیازهای جامعه عمل کنیم؛ بنابراین اقدام آقای وزیر در این راستا و در جهت توبیخ تشکیل‌دهندگان این کمپین که با استقبال درخور توجهی روبه‌رو بوده، درست نیست.

حرف‌های نعمت‌زاده به ضرر دولت تمام می‌شود

ابراهیم نکو به جد معتقد است اقدام نعمت‌زاده می‌تواند به ضرر دولت تمام شود. بر همین اساس می‌گوید: امیدوارم برخی در بدنه دولت کاری نکنند که دولت تضعیف شود. امروز برای جامعه دیدگاه‌های افراد خاص، مهم تلقی می‌شود. افرادی که در خارج از دولت هستند، برداشتی در جامعه ایجاد می‌کنند که یا در جهت تخریب دولت هستند یا در جهت نقد دولت. حال اگر در درون دولت چنین رفتارهایی صورت بگیرد که مردم، آن را به عنوان انتقاد یا یک اقدام منفی تلقی کنند، به ضرر دولت تمام خواهد شد و دولت در آینده، به‌ویژه در انتخابات با آسیب روبه‌رو خواهد شد. به گفته او، اکنون بسیاری از مخالفان به دنبال آسیب‌رساندن به دولت هستند. در چنین شرایطی منطقی نیست، یکی از اعضای دولت خود نسبت به آسیب‌زدن به دولت اقدام کند.

همچنین بخوانید:  پرایدُلوژی

  وزیر صنعت به جای مچ‌گیری، سخنان خود را اصلاح کند

او اظهار امیدواری می‌کند صحبت‌های وزیر صنعت اصلاح شده و مشخص شود که در جهت مچ‌گیری نیست و می‌افزاید: مگر اینکه در این کمپین، افرادی در جهت تحریک اعضا به سمت تخریب باشند که در این صورت به‌هر‌حال دولت می‌تواند اقدام کند و دستگاه‌ها نیز می‌توانند همراهی کنند، اما بعید می‌دانم در سطح کلان، تشکیل این کمپین در جهت اقدامی منفی و تحریک‌آمیز باشد، بلکه به‌ عنوان تذکری برای حمایت از تولیدات داخلی و با توجه به نیازهای جامعه و رفع ایرادات و کیفی‌سازی خودرو بوده است.

به گفته نکو، اگر این حرکت‌ها مورد توجه قرار گیرند، نه‌تنها به سود کشور خواهد بود، بلکه می‌تواند در راستای اهداف عالی اقتصادی هم مفید واقع شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد بلافاصله باید وزیر محترم در راستای اصلاح سخن خود برآید. او با اشاره به اینکه در دیگر کشورها هم همواره کمپین‌هایی در راستای تولید داخلی و مبارزه با واردات ایجاد می‌شود و اغلب مورد پذیرش دولت‌ها قرار می‌گیرد، می‌گوید: این کمپین هرچند خرید تولید داخلی را هدف گرفته بود، اما انتقادی در راستای بهبود تولید داخل و در راستای اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رفت. او در پایان تأکید می‌کند: این کمپین اراده و درخواست عده‌ای بوده تا صنعت خودرو را وادار کنند به کیفی‌سازی خودرو رو بیاورند و نسبت به منطقی‌سازی قیمت خودرو اقدام کنند. با‌این‌حال، تعدادی هم به این کمپین نپیوستند. اگر بنا بود صنعت خودرو با این کمپین متزلزل شود، به نظر من متزلزل‌شدن آن بهتر بود.

 

Avatar

روزنامه شرق

روزنامه صبح ایران

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗