skip to Main Content
راهنمای مربوط به «ممنوعیت ورود مسلمانان»
جامعه سیاست

راهنمای مربوط به «ممنوعیت ورود مسلمانان»

این راهنما نتیجه همکاری بین افراد و سازمان‌های مختلف است تا قابل اعتمادترین و به روزترین اطلاعات را در مورد دستور اجرایی رییس جمهور آمریکا مبنی «ممنوعیت ورود مسلمانان» ارائه دهد. با کمک داوطلبان، این اطلاعات به زبان‌های عربی، فارسی، سومالیایی، اردو و ارمنی ترجمه شده و  قابل دسترسی است.

روز جمعه ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷، دونالد ترامپ فرمانی را امضا کرد که مسافرت و مهاجرت به ایالات متحده را موقتا تعلیق کرد. این حکم که فورا به اجرا درآمد، شامل افرادی می‌شود که تابع یکی از هفت کشور ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن هستند. با وجود اینکه این حکم «ممنوعیت ورود مسلمانان» خوانده می‌شود، شهروندان این هفت کشور، از هر دین یا قومیتی، مشمول این قانون می‌شوند. با این حال، این ممنوعیت در یک اقدام بی‌سابقه، افرادی راکه به دنبال پناهندگی‌اند مجبور به «مصاحبه مذهبی» می‌کند؛ مصاحبه‌ای که از ورود مسلمانانی را که در کشور خویش دچار آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، ممانعت می‌کند. در نتیجه‌ این حکم، اداره‌ امنیت و مرزبانی ایالات متحده افرادی را که به ایالات متحده سفر کرده‌اند، از جمله کسانی که در نیمه مسیر بوده‌اند بازداشت یا اخراج کرده یا مانع سفر آنها شده است.

این ممنوعیت شامل افراد با شرایط مختلف مهاجرتی می‌شود؛ از جمله پناهندگان، افراد دارای اقامت دائم (دارندگان گرین کارت) و همچنین افراد دو تابعیتی (بدون تابعیت ایالت متحده آمریکا). خیلی از افرادی که متولد یا اصالتا از مناطق آسیای جنوب غربی، آسیای جنوبی، شمال آفریقا یا شرق آفریقا بوده و تابع یا زاده‌ این هفت کشور نبوده‌اند هم بازداشت و در نهایت آزاد شده‌اند.

در روزهای بعد از امضای فرمان، صدها وکیل، مترجم، و داوطلب تلاش خود را برای روشن‌سازی این حکم آغاز کردند تا بتوانند افرادی که مشمول این ممنوعیت می‌شوند محافظت کنند. این راهنما می‌تواند به منزله منبعی تکمیلی در خدمت افراد مشمول این ممنوعیت قرار گیرد؛ ولی به هیچ وجه جایگزینی برای پشتیبانی حقوقی و سازمانی نیست. لطفا علاوه بر این راهنما از نماینده/ سخنگوی حقوقی کمک بگیرید  چون قوانین ممنوعیت برای افراد مختلف متفاوت است.

این راهنما نتیجه همکاری بین افراد و سازمان‌های مختلف است تا قابل اعتمادترین و به روزترین اطلاعات را در مورد دستور اجرایی رییس جمهور آمریکا مبنی «ممنوعیت ورود مسلمانان» ارائه دهد. با کمک داوطلبان، این اطلاعات به زبان‌های عربی، فارسی، سومالیایی، اردو و ارمنی ترجمه شده و  قابل دسترسی است.

اهداف این راهنما:

  • اطلاع رسانی در مورد حقوق و منابع موجود برای افرادی که تحت تاثیر «ممنوعیت ورود مسلمانان» قرار گرفته‌اند.
  • ارائه‌ی کمک‌های کاربردی به افرادی که تحت تاثیر این ممنوعیت قرار گرفته‌اند.
  • راهنمایی افراددر باب نحوه و محلی که می توانند با این ممنوعیت مخالفت کنند؛ به طور مثال متن پیشنهادی برای استفاده حین تلفن به اعضای کنگره‌ی آمریکا
  • ارائه ی لینک‌های مفید و راهنمایی‌های بیشتر و منابع موجود از طریق سازمان‌های حقوقی، حمایتی و خدمات مستقیم.

افردای که نیازمند منابع یا اطلاعات بیشتر هستند می‌توانند با info@ajammc.com یا bannedlives@iranianalliances.org تماس بگیرند.

این راهنما با همکاری سازمان‌هایی نظیر  Ajam Media Collective, Iranian Alliances Across Borders (IAAB), Iraqi Transnational Collective (ITC), Palestinian Youth Movement (PYM), Southwest Asian & North Afrikan – Los Angeles (SWANA-LA), SWANA Rising for Collective Liberation (SRCL) و بیش از ۱۰۰ داوطلب فراهم شده است.
نکات کلیدی

. این ممنوعیت شامل افراد تابع کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن می شود.

. اگر تابع آمریکا هستید، نمی‌توانند شما را از آمریکا اخراج کنند یا در صورت خارج شدن از آمریکا مانع ورود مجدد شما به کشور بشوند.

. اگر تابع آمریکا نیستید و قصد خروج از کشور را دارید، حتما قبل از سفر خود با یک وکیل مهاجرت مشورت کنید.

راهنمایی‌های زیر مربوط به افراد فاقد تابعیت آمریکایی و دارای شرایط خاص است.

افراد دارای کارت سبز/ اقامت دائم: اگر دارای کارت سبز و اقامت دائم قانونی هستید پیشنهاد می‌شود پیش از خروج از آمریکا حتما با یک وکیل مهاجرت تماس بگیرید. اگر در حال حاضر خارج از آمریکا هستید، از آنجا که ممکن است هنوز در خطر ممنوعیت ورود به آمریکا باشید حتما با یک وکیل مهاجرت تماس بگیرید. اگر موقع ورود بازداشت شدید، فرم ۴۰۷−آی را به هیچ‌وجه و حتی تحت فشار امضا نکنید، مگر این که بخواهید داوطلبانه کارت سبز خود را باطل کنید.

تابع دو کشور: اگر دارای تابعیت دوگانه از  کشوری دیگر و  یکی از کشورهای نامبرده‌اید ولی تابع ایالات متحده آمریکا نیستید، این احتمال وجود دارد که پس از بازگشت به آمریکا به کشور راه داده نشوید، مهم نیست با کدام گذرنامه‌اتان سفر کرده‌اید. در این مورد هنوز ضد و نقیض زیاد است، بنا بر این توصیه می‌شود بدون مشورت با وکیل از ایالات متحده خارج نشوید.

بدون ویزا: اگر ویزای قانونی ندارید و در آمریکا زندگی می‌کنید، با یک وکیل امور مهاجرت مشورت کنید. آنها می‌توانند درباره گزینه‌های موجود و عواقب ممکن به شما مشاوره بدهند. مطمئن باشید مدارک مهاجرتتان در دسترس و آماده است، چرا که ممکن است بخواهند شما را از کشور اخراج کنند. فهرستی از راه‌های تماس با بستگان، همکاران یا آشنایان معتمد تهیه کنید. شخصی را به عنوان جایگزین برای نگهداری از فرزند یا سالمندان خانواده تان تعیین کنید. در خانه را به روی مأموران قانون فدرال یا محلی باز نکنید، همیشه پیش از باز کردن در بخواهید به شما حکم ورود به خانه یا بازداشت را نشان بدهند. می‌توانید از مأموران بخواهید حکم را از زیر در به شما نشان بدهند. اگر وکیل دارید، از مأموران دولت فدرال یا محلی بخواهید با وکیلتان تماس بگیرند.

دانشجو، محقق یا مشغول به کار: اگر دانشجو، محقق یا مشغول به کارید و مؤسسه، سازمان و یا شرکتی حامی ویزای شما است و مجبورید آمریکا را ترک کنید، به یاد داشته باشد فرمان اجرایی جدید شامل ۹۰ روز منع اجازه ورود با ویزا یا اقامت دائمی است. دانشجویان عزیز، شما می‌توانید با مأموران مربوط به امور ویزای دانشجویی در دانشگاهتان و همینطور با وکیل صحبت کنید و ببینید می‌توانید برای OPT یا معافی «منافع ملی» اقدام کنید یا نه.

افراد دارای ویزا: اگر تابع یکی از هفت کشوری هستید که تحت تأثیر این فرمان اجرایی قرار می‌گیرند و دارای ویزای معتبر از ایالات متحده هستید اما در حال حاضر خارج از آمریکا به سر می‌برید، همچنان این امکان وجود دارد که هنگام بازگشت به آمریکا به مشکل برخورید. برخی از ویزاهایی که اجازه ورود داده نمی‌شوند، عبارت اند از:

  • کارت سبز (افراد دارای اقامت دائمی مجاز)
  • ویزای B2 و B1 وابسته
  • ویزای H – اجازه کار موقت
  • ویزای K-1 – نامزدی
  • ویزای J –  تبادل متخصص،‌ آکادمیک‌های مدعو، افراد تحت آموزش
  • ویزای Q – برنامه‌های آموزشی و فرهنگی متقابل، فرهنگی و گردشگری
  • ویزای V – همسران و فرزندان افراد دارای اقامت دائمی مجاز

راهنمایی بیشتر

همچنین بخوانید:  نامرئی‌ها

دوستان عزیز ما در گروه «هواداران مسلمانان» این راهنمای مفید را در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان آماده کرده‌اند که حاوی اطلاعاتی در مورد تاثیر این ممنوعیت‌ها بر شما و کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

یک راهنمای مفید و مفصل دیگر هم توسط  «کمیته آمریکایی – عرب ضد تبعیض» تنظیم شده که حاوی اطلاعاتی مربوط به تفسیر قانونی این دستورالعمل، راهنمای نکات مورد بحث و طرق تماس با نمایندگان کنگره است.

اتحادیه دفاع از حقوق مدنی آمریکا و گروه های دیگر حامی پناهجویان، چندین پرونده‌ حقوقی در سراسر آمریکا به جریان انداخته‌اند که قسمت‌های مختلف دستور اجرایی و چگونگی اجرای آن را به چالش بکشند. همه‌ این پرونده‌ها تا به حال در مرحله‌ اولیه موفق بوده‌اند، و منجر به دستور قضایی شده‌اند که عملکرد این دستور اجرایی (منع مسلمانان) را به طور موقت متوقف کند. در نیویورک، یک قاضی فدرال دستور به توقف موقت اخراج افرادی که در نتیجه امضای دستور «ممنوعیت ورود مسلمانان توسط رییس جمهور آمریکا» در فرودگاه‌های سرتاسر آمریکا گرفتار شده‌اند، داده است. در بوستون، یک قاضی فدرال دستور قضایی گسترده‌تری را صادر کرده است که منجر به جلوگیری از اخراج،‌ بازداشت، و بازجویی‌ ثانویه افرادی که مشمول ممنوعیت هستند می‌شود. تاثیرات کامل این دستورات قضایی هنوز مشخص نیست زیرا این پرونده‌ها هنوز در دست بررسی هستند.

با این وجود، هنوز گزارش‌هایی از افرادی به گوش می رسد که بازجویی بیشترشده، بازداشت و یا بعد از بازداشت اخراج شده‌اند. در حال حاضر، افرادی که فکر می‌کنند ممکن است مشمول این دستور اجرایی شوند، بهتر است در برنامه‌ریزی سفر خود محتاطانه عمل کنند و در هر حال با وکلای مهاجرت مشورت کنند.   

برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید. برای دریافت متن کامل این دادخواست به اینجا مراجعه کنید.
اطلاعاتی برای بازداشت شدگان

اگر یکی از آشناها یا وابستگان شما در فرودگاه مورد بازداشت قرار گرفت، با دفتر محلی  ACLU و با خط تلفنی ۲۴ ساعته که در اینجا ذکرشده است تماس بگیرید. شما می‌توانید برای مشاوره با بخش قانونی موسسه ADC با شماره تلفن ۲۹۹۰-۲۴۴-۲۰۲ تماس بگیرید. توصیه می شود بدون مشورت با وکیل از ایالات متحده خارج نشوید.

  • اگر در فرودگاه SFO سان فرانسیسکو هستید
    • سازمان وان جاستیس OneJustice در محل فرودگاه برای کمک به شما حاضر است. می توانید از طریق توییترonejusticeorg@ با آن ها تماس بگیرید.
  • اگر در فرود گاه LAX لوس آنجلس هستید
    • می توانید با تلفن تماس شبانه روزی ای سی ال یو ACLU در کالیفرنیای جنوبی به شماره ی ۲۱۳۹۷۷۵۲۴۵ تماس بگیرید.
  • اگر در فرودگاه جان اف کندی نیویورک هستید
    • با وکلای مستقر در فرودگاه JFK از طریق ایمیل JFKneedalawyer@gmail.com یا توییتر nobanjfk@ یا تلفن شبانه روزی ۱۸۴۴۳۲۶۴۹۴۰ تماس بگیرید.
    • شماره تماس شبانه روزی شهردار کیومو Cuomo د ۱۸۸۸۷۶۹۷۲۴۳

افرادی که در راه مانده‌اند:

  • اگر نیاز به جایی برای ماندن دارید با airbnb تماس بگیرید که در حال حاضر به افراد مشمول این ممنوعیت بدون هزینه اسکان میدهد.
  • اگر نیاز به استفاده از تلفن دارید از وایبر(viber ) استفاده کنید. وایبر در حال حاضر به شما اجازه می دهد به خطوط خانگی یا تلفن همراه در ایالات متحده و ۷ کشور دیگر شامل ممنوعیت زنگ بزنید.
  • اگر در کانادا گیر کرده اید، وزیر مهاجرت این کشور اعلام کرده است کانادا به همه‌ کسانی که به خاطر طرح ممنوعیت مسلمانان در راه مانده‌اند اسکان موقت می‌دهد.
    • اگر دنبال جایی برای ماندن در تورنتو هستید به این گروه‌های داوطلبانه در فیسبوک ، گوگل سر بزنید.
  • اگر شما هم اکنون در راه هستید،‌ وکیل ندارید و می‌توانید با خانواده‌اتان تماس بگیرید، سریعاً تماس بگیرید تا آن ها بتوانند قبل از رسیدن شما، برای شما یک وکیل پیدا کنند

وکلا پرونده‌های بازداشتی را به صورت فردی در فرودگاه ها بررسی می‌کنند، و نیاز به فرم امضا شده جی-۲۸ دارند تا بتوانند وجود رابطه وکیل- موکل را ثابت کنند. در صورت امکان، برای یک فرم جی-۲۸ و یک وکیل داوطلب برنامه‌ریزی کنید.

  • اگر وکیل دارید، قبل از رسیدن به فرودگاه با او تماس بگیرید.
  • اگر فکر می کنید در کشور اصلی خود تحت آزار و اذیت هستید، آماده باشید که حین ورود به آمریکا تقاضای مصاحبه ی «خطر جانی»‌ Fear Interview کنید. برای این مصاحبه شما حق دارید وکیل داشته باشید.

اگر مأموران مهاجرت و گمرگ به خانه شما آمدند:

برگرفته از برنامه‌ی آشنایی با حقوق خود توسط ACLU:

  • در را باز نکنید ولی آرام بمانید. شما دارای حقوقی هستید.
  • بپرسید برای چه آمده اند. اگر نیاز به مترجم دارید درخواست مترجم کنید.
  • اگر اجازه‌ی ورود خواستند بپرسید آیا حکم امضا شده توسط قاضی دارند یا نه. اگر به همراه خود حکم داشتند، از آن ها بخواهید حکم را به شما نشان بدهند (از پشت پنجره یا از زیر در خانه، [توجه کنید: نیازی به باز کردن در منزل برای دیدن حکم ندارید])
  • اگر آن ها حکم امضا شده ی قاضی را به همراه نداشتند، می توانید درخواست ورود آن‌ها به منزل را رد کنید، و از آن ها بخواهید اطلاعات مربوط را پشت در منزل بگذارند.
  • اگر آن ها خواستند به زور وارد شوند، مقاومت نکنید. از ساکنین منزل بخواهید که ساکت بمانند.
  • اگر شما را بازداشت کردند، ساکت بمانید و تا زمانی که با یک وکیل صحبت نکرده اید، چیزی را امضا نکنید.

منابع در دسترس:

همچنین بخوانید:  «قراردادهای نانوشته» بلای جان کارگران شده‌ است

برای خدمات حقوقی مجانی

  • سازمان وکلای مهاجرتی آمریکا: جستجوی وکیل http://www.ailalawyer.org
  • فهرست راهنمای حقوقی مهاجرت ( به زبان های مختلف ):

https://www.immigrationadvocates.org/nonprofit/legaldirectory/

  • شبکه ی مدافعان مهاجرت: https://www.immigrationlawhelp.org
  • امکان اینترنتی پیدا کردن وکیل از طریق پروژه‌ی مهاجرت ملی در راهنمای وکلای ملی:

https://www.nationalimmigrationproject.org/find.html

  • مرکز ملی عدالت برای مهاجران: درخواست مشاوره ی حقوقی از طریق تلفن:

(۳۱۲-۶۶۰-۱۳۷۰) یا ایمیل immigrantlegaldefense@heartlandalliance.org

  • فهرست وکلا و سازمان هایی که سرویس حقوقی مجانی می دهند توسط دادگاه های مهاجرت:

http://www.justice.gov/eoir/list-pro-bono-legalservice-providers-map

  • مرکز منابع حقوقی مهاجرین فهرست کاملی از فرم جمع آوری اطلاعات مشتری دارد:

https://www.ilrc.org/screening-immigrationrelief-client-intake-form-and-notes

  • همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سیستم دانشگاه کالیفرنیا که مشمول این ممانعت می‌شوند، می‌توانند از مشاوره ی حقوقی رایگان از طریق UAW 2865 برخوردار شوند. می‌توانید اطلاعات تماس شعبه‌ محلی خود را در اینجا پیدا کنید.
  • وان جاستیس (برای کالیفرنیایی های کم در آمد):

https://onejustice.org/

برای مشاوره در امر مهاجرت :

  • کانی کلیر (CUNY CLEAR) کمک حقوقی برای افراد نیازمند به مشاوره مهاجرت در نیویورک فراهم می کند. کانی کلیر به زبان‌های عربی، بنگال، انگلیسی، فرانسه، اردو، و بسیاری از سایر زبانها قادر به کمک است و می‌تواند در مسجد محلی شما کارگاه‌هایی برگزار کند. می‌توانید از طریق این شماره با آنها تماس حاصل نمایید: ۷۱۸۳۴۰۴۵۵۸
  • کمیتۀ ضد تبعیض آمریکایی-عرب (ADC) کمک رایگان برای مشاوره حقوقی به عرب های آمریکایی در مورد مهاجرت، تبعیض نژادی و رفتار ظاهربینانه ارائه می‌دهد. می توانید از طریق این تلفن با آنها تماس بگیرید:٢٠٢٢۴۴٢٩٩٠   یا legal@adc.org

برای گزارش جنایات با انگیزه‌ نفرت و تبعیض:

  • شورای روابط اسلامی آمریکا (CAIR) کارمندانی در حوزه‌ حقوق مدنی دارد که هر روزه گزارش‌هایی از تبعیض تهیه می‌کنند و کارشان این است که از طریق میانجی‌گری، مصالحه، فشار عمومی و در صورت لزوم، اقدام قانونی آن ها را رفع و رجوع کند. می‌توانید با شماره تلفن ۳۱۲۲۱۲۱۵۲۰ و ایمیل civilrights@cairchicago.org با آنها تماس بگیرید.
  • موسسه ی عرب-آمریکایی (AAI) اطلاعات فراوانی درباره ی گزارش و شناخت بیشتر جنایات با انگیزه‌ نفرت و تبعیض در اختیار دارد. آنها از جمله سازمان‌هایی را معرفی می‌کنند که می‌توانید در صورت تبعیض‌های متفاوت (مثلا در باب مسکن، امور دانشجویی، استخدام و غیره) با ایشان تماس بگیرید.
  • مرکز حقوق فقرا در کالیفرنیای جنوبی این امکان را می‌دهد که حوادث ناشی از نفرت را در شبکه‌اشان گزارش کنید، تا از این طریق بتوانند این حوادث را در سراسر کشور پیگیری کنند. آنها از مردم می‌خواهند جنایات ناشی از نفرت را پیش از هر چیز به پلیس محلی گزارش بدهند.

ترجمه‌ها: فرصت‌های راهنمایی و فعالیت‌های داوطلبانه

اگر علاقه‌مندید که به صورت داوطلبانه به ترجمه بپردازید یا وکیلی هستید که به دنبال مترجم می‌گردید، این فرم را پر کنید.

ترجمه‌ی راهنمایی‌های CUNY CLEAR به زبان فارسی برای افرادی که قصد ورود به آمریکا از ۷ کشور ممنوع شده را دارند، در زیر آمده است:

اقدامات و منابع بیشتر:

حمایت محلی:

 

  • دانشگاهیان علیه حکم اجرایی مهاجرت: اگر در دانشگاه کار می کنید، می توانید اعتراض خود را با اضافه کردن نام خود به لینک زیر اعلام کنید:
  • با نماینده خود تماس بگیرید تا آن ها را مجبور کنید با ممنوعیت ورود مهاجران مخالفت کنند. با مراجعه به اینجا، تحقیق کنید که موضع نماینده شما در مورد حکم اجرایی چیست و چگونه می توانید با آن ها تماس بگیرید:
  • ۱-۸۶۶-۹۴۰-۲۴۳۹ – نمایندگان. نماینده‌ی خود را در اینجا پیدا کنید.
  • ۱-۸۶۶-۹۶۱-۴۲۹۳ – سناتورها. سناتورهای خود را در اینجا پیدا کنید.
  • مختصر و مفید باشید. می‌توانید از متن زیر به عنوان نمونه استفاده کنید:
    • من از رییس جمهور ترامپ و کنگره خواهشمندم که گمرک و مرزبانی ایالات متحده‌ آمریکا را هدایت کنند تا بازداشت و برگرداندن پناهندگان را پایان دهند؛  افرادی که تنها بر‌اساس دین و کشورشان شامل این قانون ممنوعیت شده‌اند. آمریکا همواره محل پناه‌دادن به انسان‌های آسیب‌پذیر بوده است. خانواده‌ها نباید به دلیل تعصب از هم جدا شوند.

 

  • برای  ترامپ توییت ارسال کنید.

 

    • موسسه عرب آمریکایی (AA) و کمیته ضد تبعیض عرب آمریکایی (ADC) از مردم خواسته اند که با استفاده از توییتر حس خود را در مورد این ممنوعیت به ترامپ بیان کنند.
    • هشتگ های پرطرفدار:

#NoBanNoWall, #NoMuslimBan #MuslimBan #RefugeesWelcome

منابع سلامتی روان (ملی و محلی)

منابع محلی برای پناهندگان:

  • مرکز پناهنده‌ها برای پناهندگان اطلاعات و راهنمایی دارد :

https://therefugeecenter.org/how-will-president-trumps-executive-order-affect-refugees/

فیلادلفیا، پنسیلوانیا:

 

دالاس، تگزاس:

 

برای مشارکت و دریافت اطلاعات:

شبکه‌هایی که می‌توانید دنبال کنید

 

آدرس فیس بوک آدرس توییتر نام موسسه
CUNYClear @CUNY_CLEA CUNY CLEAR
CAIRNational @CAIRNationa CAIR (National)
MuslimAdvocates @MuslimAdvocate Muslim Advocate
ADCNational @aayoub American-Arab Anti-Discrimination Committee (ADC)
ArabAmerican

Institute

@AAIUSA Arab American Institute
ACLU.Nationwide @ACLU ACLU National
ACLU.Nationwide @AAIUSA Arab American Institute
@NoBanJFK JFK Attorney
MuslimARC @MuslimARC Muslim Anti-Racism Collaborative (Muslim ARC)
OneJustice @OneJusticeOrg Onejustice

نکات قابل بحث در باب مهاجرت (آمار و سیاست ها)‌

  • می توانید برخی اطلاعات مفید را در باب پاسخ به دلایل طرفداران قانون ممنوعیت را اینجا بیابید.
  • توضیح یک صفحه ای در باب قانون ممنوعیت  را اینجا بیابید.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗