skip to Main Content
تولید جنین زنده از انسان و خوک
دانش کیوسک

تولید جنین زنده از انسان و خوک

برای اولین بار در تاریخ دانشمندان موفق به تولید آزمایشگاهی جنین زنده حاصل از لقاح مصنوعی انسان و خوک شدند. این دست آورد با تزریق سلول‌های بنیادی انسان به یک جنین تازه تشکیل یافته خوک به انجام رسیده است.

تزریق سلول‌های بنیادی مورد بحث، منجر به آغاز تقسیم سلولی برای تشکیل برخی اندام‌های اصلی انسانی چون قلب، کبد و اعصاب درون جنین خوک شده است. متخصصین معتقدند که می‌توان با این روش اندام‌های حیاتی انسان‌ها را در درون بدن حیوانات تولید و در مواقع لزوم برای انجام پیوندها مورد استفاده قرار داد.

گروهی دیگر از دانشمندان نیز به تازگی توانسته‌اند با بهره‌گیری از روشی مشابه اقدام به رشد برخی اندام‌های موش خانگی درون بدن موش فاضلابی کنند. در نتیجه تزریق سلول های بنیادی، پانکراس طبیعی یک موش خانگی درون جنین موش فاضلابی تشکیل و رشد یافت. سپس این پانکراس از بدن موش میزبان خارج و با موفقیت به بدن موش خانگی مبتلا به دیابت پیوند زده شد.

بنا بر گزارش نشریه واشنگتن پست، این اندام پیوندی با موفقیت تمام بیماری دیابت موش میزبان را درمان کرد، بدون آن که از طرف بدن آن پس زده شود، چرا که از لحاظ ژنتیکی این اندام دقیقاً از سلول های بدن خود موش میزبان ساخته شده است.

در حالی که هر روز به دستیابی به دانش لازم برای تولید این قبیل موجودات دستکاری شده نزدیک می‌شویم، هنوز موضوع تولید جانوران میزبان اندام‌های انسانی و یا انسان- حیوان‌های دورگه مسئله‌ای بسیار حساس و بغرنج به حساب می‌آید.

همچنین بخوانید:  ۱۷ برابر شدن مهاجرت حاشیه‌نشینی از سال ۶۱ تا کنون
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗