skip to Main Content
جان مهاجرانی که به درمان نمی‌ارزد
جامعه

امتناع از پیوند کبد در ایران و مرگ کودک سوری در ترکیه

جان مهاجرانی که به درمان نمی‌ارزد

«هرکس به جان ارزد» در دو کشور ایران و ترکیه به درمان نمی‌ارزند. در اولی بیماری را به علت «شائبه افغانستانی بودن» عمل نکرده‌اند و در دومی یک کودک سوری به دلیل نداشتن مدارک شناسایی از طرف بیمارستان‌های آنتالیا پذیرفته نشد و همین موضوع باعث مرگ او شد.

«هرکس به جان ارزد» در دو کشور ایران و ترکیه به درمان نمی‌ارزند. در اولی بیماری را به علت «شائبه افغانستانی بودن» عمل نکرده‌اند و در دومی یک کودک سوری به دلیل نداشتن مدارک شناسایی از طرف بیمارستان‌های آنتالیا پذیرفته نشد و همین موضوع باعث مرگ او شد.

اولین اتفاق در ایران افتاده در بیمارستان امام خمینی تهران. این بیمارستان جراحی پیوند کبد یک بیمار اهل سیستان و بلوچستان را به دلیل نداشتن شناسنامه ایرانی متوقف کرده است. خبر توقف جراحی یک زن ایرانی را روزنامه «جهان صنعت» منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه روز یکشنبه (۱۳ دی) قرار بود عمل جراحی این زن اهل سیستان و بلوچستان که سال‌ها در شهرستان گنبد سکونت داشته، انجام شود اما این عمل به دلیل «شائبه افغانستانی بودن بیمار» متوقف شده است. به نوشته این روزنامه یکی از پرستاران بخش گوارشی این بیمارستان این موضوع را تایید کرده است. با اینکه رئیس این بیمارستان وعده داده بود تا روز دوشنبه همین هفته عمل انجام خواهد شد اما کماکان این عمل انجام نشده است.

بر اساس قوانین ایران پیوند اعضای شهروندان ایرانی با غیرایرانی‌ها امکان‌پذیر نیست. همین قانون در مردادماه امسال جان «لطیفه» دختر افغانستانی را که برای پیوند کبد در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود گرفت. هرچند بعدها مسئولان بیمارستان اعلام کردند به‌دلیل سرعت سیر بیماری کبد در این کودک ۱۲ ساله، امکان پیوند فراهم نشده و هیچ قصوری در کار نبوده با این حال حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران از ممنوعیت پیونده اعضا به اتباع خارجی دفاع کرده و گفته بود این قانون برای حفظ حرمت ایرانیان است.

همچنین بخوانید:  اجباری است؟ رایگان توزیع کنید

حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران از ممنوعیت پیونده اعضا به اتباع خارجی دفاع کرده و گفته این قانون برای حفظ حرمت ایرانیان است.

پس از انتشار خبر مرگ «لطیفه» اعتراض‌های زیادی به این قانون شد و حتی محمد حسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از لزوم اصلاح قانون ممنوعیت پیوند اعضا به اتباع بیگانه گفته بود چراکه به عقیده او «در جایی که جان فردی در معرض خطر است نباید به صرف اینکه او تابعیت ایرانی ندارد از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به او امتناع کرد بلکه باید جنبه انسانی موضوع را نیز در نظر گرفت.»

همه این‌ها در حالی است که هاشمی پارسال اعلام کرده بود «پیوند اعضا برای کلیه اتباع افغانستانی آزاد شده است.» با این حال به نظر می‌رسد این گفته حسن هاشمی، تنها یک اظهارنظر رسانه‌ای بوده و همچنان بیمارستان‌ها از پیوند عضو به اتباع غیرایرانی خودداری می‌کنند.

 مرگ به دلیل نداشتن مدارک شناسایی

در همین حال روزنامه «حریت» در ترکیه نوشته یک پسر هفت ساله سوری پس از اینکه از طرف چهار بیمارستان در آنتلالیا در جنوب ترکیه پذیرفته نشده، جان خود را از دست داده است. به نوشته این روزنامه «علی عزالدین احمد» با اینکه از تب بسیار بالا رنج می‌برده به علت نداشتن مدارک شناسایی معتبر از طرف این بیمارستان‌ها پذیرفته نشده است.

پدر علی می‌گوید حالا از این می‌ترسد که همین اتفاق برای دو پسر دیگرش تکرار شود: «ما که نمی‌توانیم آنها را به مدرسه بفرستیم. درباره این موضوع نمی‌خواهیم سر و صدا کنیم ولی حداقل معالجه آنها باید در نظر گرفته شود.»

پدر علی گفته از این بیمارستان‌ها به علت نپذیرفتن فرزندش شکایت خواهد کرد. او می‌گوید حالا از این می‌ترسد که همین اتفاق برای دو پسر دیگرش تکرار شود: «ما که نمی‌توانیم آنها را به مدرسه بفرستیم. درباره این موضوع نمی‌خواهیم سر و صدا کنیم ولی حداقل معالجه آنها باید در نظر گرفته شود.»

همچنین بخوانید:  بحران هویت بر اثر مهاجرت در اندیشه میلان کوندرا

پناهجویان سوری در کشورهایی مانند ترکیه به سختی زندگی می‌کنند و بر اساس آمار اداره پزشک قانونی سوریه، ۱۸ هزار سوری در اردوگاه‌های پناه‌جویان در ترکیه و لبنان برای گذران زندگی اعضای بدن خود را فروخته‌اند.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل هم در گزارش سالانه خود اعلام کرده زنان و کودکان در مناطق بحرانی مثل خاورمیانه و آفریقا، بیش از گذشته قربانی قاچاقچیان انسان و اعضای بدن می‌شوند و بیشتر در معرض کار اجباری و استعمار جنسی قرار می‌گیرند. حدود ۴۰۰ هزار پناهجوی سوری از جمله کودکان در ترکیه با دستمزد ناچیز و شرایط شغلی دشوار به کار غیرقانونی گمارده شده‌اند.

انواع و اقسام کنوانیسون‌های بین‌المللی بر ارحج‌بودن جان و کرامت انسان به نژاد و رنگ و تابعیت تاکید دارند اما همچنان از تبعیض علیه رنگین‌پوستان در آمریکا تا شرایط زندگی پناهجویان سوری در اروپا و مهاجران افغان در ایران، نژادپرستی چهره‌های تازه‌ای برای نمایان‌کردن دارد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗