skip to Main Content
یک پیچ سیاسی دیگر در ترافیک تهران
جامعه

ماجرای درگیری ترافیکی شهرداری و پلیس چیست؟

یک پیچ سیاسی دیگر در ترافیک تهران

ترافیک این روزهای تهران «ساختگی» است؟ این پرسشی بود که دیروز (سه‌شنبه ۳۰ آذر) جلسه شورای شهر تهران را تحت تاثیر قرار داد. ماجرا از برگزاری نمایشگاه در مجموعه نمایشگاه بین‌المللی تهران در خیابان سئول شروع شد و در نهایت به «عجز» پلیس در کنترل ترافیک ختم شد.

ترافیک این روزهای تهران «ساختگی» است؟ این پرسشی بود که دیروز (سه‌شنبه ۳۰ آذر) جلسه شورای شهر تهران را تحت تاثیر قرار داد. ماجرا از برگزاری نمایشگاه در مجموعه نمایشگاه بین‌المللی تهران در خیابان سئول شروع شد و در نهایت به «عجز» پلیس در کنترل ترافیک ختم شد.

مدیریت شهری تهران معتقد است بعد از ساخت نمایشگاه «شهر آفتاب» باید همه نمایشگاه‌ها در این مجموعه برگزار شود اما دولت بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب در این مجموعه همچنان از سایت نمایشگاه بین‌المللی تهران برای برپایی نمایشگاه‌های خود استفاده می‌کند.

این موضوع آنقدر اعضای شورای شهر تهران را عصبانی کرده که حتی مهدی چمران، رئیس شورای شهر که اغلب از اظهارنظرهای تند اجتناب می‌کند هم گفته اگر مسئولان به درخواست‌های مکرر برای برگزارنشدن نمایشگاه در سایت سئول توجه نکنند «حتما در فراخوانی مقابل محل نمایشگاه‌ها زنجیره انسانی» تشکیل خواهد داد.

شورای شهر که زورش به دولت نمی‌رسید، حضور رئیس پلیس راهور تهران در شورا را غنیمت شمرد و به پلیس هم تاخت. محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر که پیشتر عضو هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران هم بوده در این جلسه گفته بود پلیس با سایت نمایشگاهی خیابان سئول «قرارداد چندصد میلیون تومانی» دارد و در این حالت نمی‌تواند مانع برگزاری نمایشگاه در این سایت شود.

اما عضو دیگری که پلیس را هدف انتقاد خود قرار داد، رحمت‌الله حافظی بود که پلیس را به «عجز» در کنترل ترافیک تهران متهم کرد و بعدتر در توییتر خود نوشت: «با فشار قالیباف به ناجا، فرمانده پلیس راهور تهران عوض شد و به دنبال آن شاهد ترافیک سنگین در شهر تهران طی یکماه گذشته‌ایم،هدفشان چیست؟»


حالا سئوال واقعا این است که «هدفشان چیست؟» هدف شهرداری که تقریبا مشخص است. شهرداری تلاش دارد برای سایت نمایشگاهی که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت آن کرده مشتری بیشتری پیدا کند. این مجموعه نمایشگاه قرار بود به یکی از منابع درآمد پایدار شهر تهران تبدیل شود، هرچند شهرداری آن را به بانک شهر واگذار کرد.

همچنین بخوانید:  ضرورت انحلال «مراجع حل اختلاف کار» و تشکیل «دادگاه كار»

دولت هم در سایه اختلاف‌های سیاسی با شهرداری ترجیح می‌دهد نمایشگاه‌هایش را در جایی که متعلق به خودش است برگزار کند. شاید برای دولتی که حفاظت از محیط زیست یکی از شعارهای تبلیغاتیش بود، افزایش ترافیک و آلودگی هوا در شهری مانند تهران در رقابت با مسائل سیاسی خیلی هم اهمیتی نداشته باشد.

البته اعضای حامی دولت معتقدند که این ترافیک ساخته و پرداخته خود شهرداری است تا دولت مجبور شود برگزاری نمایشگاه‌ها را به شهر آفتاب منتقل کند. این موضوع را احمد حکیمی‌پور، رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر در توییتر مطرح کرده است. به گفته او «شهروندان ساعت‌ها در ترافیک غیرعادی حبس می‌شوند تا ظاهرا تاصمیمی برای انتقال نماشگاه‌ها به شهر آفتاب به دولت تحمیل شود.»

اما در این میان اختلاف بین پلیس و شهرداری موضوع تازه‌ای نیست. از سال‌ها پیش این دو در اداره ترافیک شهر با هم اختلاف داشته‌اند. گفته می‌شود در ماه‌های گذشته اختلاف بین شهرداری و پلیس افزایش پیدا کرده است. در یک مورد شهرداری به علت تاخیر در پرداخت سهم شهرداری از جریمه‌ها، موتورسیکلت‌هایی را که در پارکینگ‌های شهرداری توقیف شده بودند رها کرده است.

حالا هم جریان تغییر رئیس پلیس راهور تهران که به گفته حافظی با فشار قالیباف صورت گرفته ممکن است رابطه بین شهرداری و پلیس را بیش از پیش تیره کرده باشد. شهرداری تهران که این روزها منتقد افزایش ترافیک است از نظر برخی خود یکی از عوامل گسترش ترافیک در شهر است. توجه بیش از حد به ساخت بزرگراه‌ها که از منظر مدیریت فضای شهری تشویق به استفاده بیشتر از خودرو است، یکی از این انتقادها است. منتقدان می‌گویند برای مثال شهرداری به جای ساخت تونل نیایش و بزرگراه طبقانی صدر که نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان هزینه داشته، می‌توانسته حداقل یک خط مترو با همین هزینه را تکمیل و به کاهش ترافیک کمک چشمگیری کند.

همچنین بخوانید:  برگزاری نشست تاثیر حضور نمایندگان جامعه مدنی در شوراها بر زندگی زنان

به نظر می‌رسد همه در افزایش ترافیک تهران دنبال یک انگیزه سیاسی می‌گردند. در جلسه دیروز شورای شهر تهران هم محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران از پلیس خواسته بود ترافیک این روزهای تهران به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد «با یک کار پلیسی» علل آن کشف شود چراکه به عقیده او پیشتر هم نمایشگاه بوده اما «ترافیک این چند هفته متفاوت است.»

حالا اگر ترافیک تهران تفاوتی هم با گذشته کرده باشد، آنچه قطعا تغییر کرده تغییر زاویه نگاه مسئولان شهر به این ترافیک است چراکه دامنه تقصیرهایی که به گردن دیگری انداخته می‌شد و بهانه‌هایی که آورده می‌شد، گسترده‌تر از قبل شده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗