skip to Main Content
۸۲ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است
جامعه زمین کیوسک

۸۲ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی بلندمدت و انباشته شده در ۸۲ درصد مساحت کشور خبر داده است.

به گفته شاهرخ فاتح طبق شاخص یک ساله منتهی به پایان آبان ماه ۹۵، بخش‌های وسیعی از استان‌های یزد و کرمان، بخش‌هایی از استان‌های فارس، هرمزگان، اصفهان، کردستان، تهران، قم، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و البرز درجاتی از خشکسالی ضعیف تا شدید را نشان می‌دهند.

او همچنین گفته در شرایط بلندمدت و بر اساس شاخص هفت ساله منتهی به پایان آبان ۹۵، تقریبا همه استان‌ها به نوعی با درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی هواشناسی مواجه‌اند.

%d9%85%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%b4

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه به مساحت تحت تاثیر خشکسالی اشاره کرد و گفت: بر مبنای شاخص کوتاه مدت پایش خشکسالی هواشناسی، ۳۴ درصد مساحت کشور تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۳۷ درصد خشکسالی متوسط، ۱۲ خشکسالی شدید و یک دهم درصد نیز با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند، این در حالیست که در مقابل، ۶ دهم درصد از مساحت کشور در شرایط ترسالی ضعیف و ۴ دهم درصد آن در شرایط ترسالی متوسط قرار دارد.

منابع آبی ایران در سال‌های گذشته و به دلیل استفاده بی‌رویه و گسترش شهرها و کشاورزی در مناطق کم‌آب و همچنین ساخت غیرعلمی سدها به شدت کاهش پیدا کرده است. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران ۸۵ درصد منابع آبی ایران استفاده شده است و ایران از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی در رتبه اول جهان قرار دارد.

ایران در سال‌های گذشته سیاست‌های موفق کنترل جمعیت خود را ملغی و از مردم خواسته شده به فرزند‌آوری بیشتر روی بیاورند. برخی مسئولان عقیده دارند ایران جوابگوی جمعیت ۱۲۰ میلیون نفری است.

همچنین بخوانید:  مالچ‌پاشی در خوزستان متوقف شد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗