skip to Main Content
پرتقال صادراتی ۷ برابر ارزان‌تر از بازار داخلی
اقتصاد کیوسک

پرتقال صادراتی ۷ برابر ارزان‌تر از بازار داخلی

هرکیلوگرم پرتقال صادراتی برای بازارهای بین‌المللی هزار و ۳۰۳ تومان عرضه شده‌ است، درحالی‌که بر‌اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در تهران در بازه زمانی هفته منتهی به مهر، امسال پرتقال کیلویی بیش از هفت هزار و ۴۰۰ تومان در سطح شهر فروخته شده است.

پرتقال یکی از میوه‌های صادراتی است که تجارت آن در نیمه نخست امسال رشد چشمگیری داشته و بیش از ۲۵ برابر افزایش پیدا کرده است. در ۶ ماهه نخست امسال، ۹۱ تن و ۹۸۱ کیلوگرم پرتقال به ارزش ۳۹ هزار و ۶۵۵ دلار، معادل ۱۱۹ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۹۹۳ تومان، به سه کشور افغانستان، ترکمنستان و روسیه صادر شده که به‌طور متوسط، هرکیلوگرم پرتقال صادراتی در این بازارها هزار و ۳۰۳ تومان عرضه شده‌ است.

مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: «اگر درباره محصولات پتروشیمی یا معدنی صحبت کنیم، می‌توان گفت سود اقتصادی بیشتر به این مفهوم که اگر در بازار داخلی محصول با دلار سه هزار و ۱۰۰ تومانی فروخته می‌شود و آن طرف با دلار سه هزار و ۶۰۰ تومانی، خب سود بیشتر در صادرات خواهد بود اما من درک نمی‌کنم چرا محصولی مانند پرتقال باید ارزان‌تر صادر شود؟ مگر چه سودی دارد؟ مگر آنکه اهداف غیر‌اقتصادی، پشت این داستان قرار گرفته باشد.»

همچنین بخوانید:  صادرات نمایشی سیب به بیابان‌های عراق
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗