skip to Main Content
استاندار سیستان و بلوچستان: حاشیه‌نشینان زاهدان از هیچ حقوقی برخوردار نیستند.
جامعه کیوسک

استاندار سیستان و بلوچستان: حاشیه‌نشینان زاهدان از هیچ حقوقی برخوردار نیستند.

به گفته «علی اوسط هاشمی» استاندار سیستان و بلوچستان، حاشیه‌نشینان زاهدان از هیچ حقوقی برخوردار نیستند و با متهم شدن این مردم به حاشیه‌نشینی بخش عمده‌ای از حقوقشان ضایع می‌شود.

2235825

وی گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت کشور به حاشیه‌نشینی اختصاص یافته است و از آن جا که هیچ استانی وضعیت حاشیه‌نشینی مشابه ما را ندارد، از دولت انتظار می‌رود به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

«حسینعلی شهریاری» نماینده مردم زاهدان در مجلس نیز با اشاره به مشکل بیکاری در استان و عدم توجه مسئولین به این موضوع گفت: بخش بزرگی از جمعیت شهر زاهدان به دلیل خشکسالی‌های منطقه سیستان و بلوچستان و همچنین مشکل بیکاری و بی‌همتی مسئولین و دولتمردان که نتوانستند در این مناطق اشتغال ایجاد کنند، در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند. کسانی که حاشیه‌نشین می‌شوند نه شامل خدمات روستایی و نه خدمات شهری می‌شوند.

2235814

به گفته وی گرچه ریشه اصلی حاشیه‌نشینی را باید در عواملی که موجب مهاجرت افراد از روستا به شهر می‌شود، جست و جو کرد ولی تمام حاشیه‌نشینان از مهاجران تشکیل نشده‌اند، بلکه بخشی از آنان افرادی هستند که از ساکنین همیشگی شهر بوده‌اند و به علت فقر اقتصادی در واحدهای مسکونی غیراستاندارد حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

2235809

شهر زاهدان به عنوان بزرگ‌ترین شهر در جنوب شرق ایران یکی از بی‌قاعده ترین روندها در گسترش فیزیکی شهری را طی سه دهه گذشته تجربه کرده است؛ به‌طوری که جمعیت آن از ۹۳۷۴۰ نفر در سال ۱۳۵۵ به ۵۳۲۲۷۰ نفر در سال ۱۳۸۲ افزایش یافته و به گفته مسئولان دست اندرکار این جمعیت در حال حاضر به مرز یک میلیون نفر رسیده است و در واقع به طور متوسط سالانه ۶.۶ درصد رشد داشته و در حال حاضر طبق آمار بخش بزرگی از جمعیت شهری آن حاشیه‌نشین است. در عین حال بخش زیادی از جمعیت آن نیز در فقر و بیکاری به سر می‌برند که این امر منجر به افزایش سکونتگاه‌های غیر رسمی و بروز ناهنجاری‌هایی در سطح شهر شده است.

همچنین بخوانید:  برگزاری مجمع عمومی اتحادیه‌ انجمن‌های علوم اجتماعی
3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗