skip to Main Content
فروریزش‌ها در تهران به دلیل عملیات زیرزمینی و تونل‌های زیرزمینی مترو است
جامعه کیوسک

فروریزش‌ها در تهران به دلیل عملیات زیرزمینی و تونل‌های زیرزمینی مترو است

به گفته «محمد شکرچی زاده» رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی، فروریزش‌های اخیر در تهران به دلیل عملیات زیرزمینی و تونل‌های زیرزمینی مترو است.

«مواردی که ما در تهران مانند شهران، پیامبر و میدان قیام شاهد بودیم به علت پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و در نهایت فرونشست نبوده است. دلیل این نشست‌ها نبود اطلاعات کافی و مطالعات ژئوتکنیک از سوی پیمانکاران و شهرداری در حوزه حفاری مترو بوده است و این شرکت‌ها اقدامات پایدارسازی دیواره‌های مترو را به صورت موضعی انجام نمی‌دهند.»

برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، به فرونشست زمین دامن زده است.

به گفته «تورج فتحی»، کارشناس منابع آب و خاک تعداد ۴۵٠ قنات در عرض کمتر از ۵٠‌ سال در تهران از بین رفته است. تعداد قنات‌های تهران در دهه ۴٠ خورشیدی حدود ۶۵٠ مورد بوده است؛ قنات‌هایی که بیش از ‌هزار ‌سال زمان لازم است تا تبدیل به منابع غنی آب شوند، اما تعداد این قنات‌ها اکنون به ٢٠٠ مورد رسیده است.

«متاسفانه چاه‌های زیادی حفر کردیم و قنات‌ها را پر کردیم و به دنبال حفر این چاه‌های مجاز یا غیرمجاز تعداد قنات‌ها به حدود ٢٠٠ رشته رسیده است. البته هیچ کدام هم آب سالم برای شرب ندارند و اغلب از طریق سفره چاه‌های جذبی زیر سطح تهران تغذیه می‌شوند، چاه‌هایی که تعداد زیادی از آنها بدون مجوز هستند و افت زیاد آب‌های زیرزمینی دشت تهران را در دو، سه دهه رقم زدند.این بهره‌برداری‌های بی‌رویه به تدریج باعث ایجاد فضاهای خالی در زیر زمین شده است؛ اتفاقی که تقریبا برگشت‌ناپذیر است مگر اینکه همزمان اقدامات تعادل‌بخشی و جبرانی برای آن انجام شود و چاه‌های مجاز و غیر مجاز بسته شود تا شاید بتوان روند تخریب را اصلاح کرد البته این اصلاح به روند بارندگی‌ها هم بستگی دارد.»

همچنین بخوانید:  نان و گل سرخ

فتحی با اشاره به تاثیر این موضوع بر خطوط راه آهن گفت:«وقتی این تخریب‌ها در لایه‌های خاک صورت می‌گیرد نیروگاه‌ها یا پالایشگاه‌ها یا خطوط حمل‌ونقل جاده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در صورت وقوع صدمات آن جبران‌ناپذیر است. فرونشست‌ها از چند‌سال قبل که برداشت آب‌های زیرزمینی به شکل بی‌رویه شدت یافت، آغاز شد اما اخیرا سرعت گرفته چون ما سراغ آب‌های استاتیکی و منابع چندهزار ساله کشور رفته‌ایم، بنابراین تهدید قابل توجهی برای تمام استان‌ها ازجمله استان فارس، همدان، دشت‌های جنوبی تهران، خراسان جنوبی و در کل تمام استان‌هایی که با کمبود بارش و افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی و خاک‌های پراستعداد برای نشست درگیر هستند، وجود دارد.»

یک نظر
  1. تا کی می خواهیم با ادعاهای کودکانه و به دور از تحقیق و پزوهش حرف بزنیم؟ نتیجه این رفتاری که پیشه کرده ایم در حال حاضر به صورت رواج گسترده انواع و اقسام ناهنجاری های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر سرمان نازل شده است. بیاییم کمی هم بکوشیم تاکمی هم بفهمیم که تکنولوژی خسارت بار نیست، انچه خسارت بار است ملت بیگانه با تفکر و تعقل است. سی و اندی سال پیش کارگزاران و مرادشان بدور از اندکی فکر و به قول خودمان در سایه امام زمان، با متمرکز کردن ثروت یک ملت در پایتخت، موجب جاری شدن سیل فاجعه بار مهاجرت روستائیان بیکار و گرسنه به تهران و وارد آمدن فشار خارج از توان پوسته زمین شدند. ان هم زمینی که مطابق با حجم عظیم اسناد و مدارک زیر آن صدها چشمه و قنات جاری بوده است. با مصرف بی رویه آب های سطح الارضی که در پی مانور تجمل و مصرف گرایی توسط همان جماعت و افزایش بی رویه مصرف آب چشمه ها و قنات ها خشکید و آثار ان از این به بعد با نشست های مستمر و بی پایان زمین و قریب الوقوع بودن فجایع مختلف انسانی بیشتر به نمایش گذارده می شود. فعلاً تهرانی های عزیز و ظریف را از خواب ناز خودشان بیدار نکنید، خدا را خوش نمی آید، بگذارید حالشان را بکنند تا ……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗