skip to Main Content
ایران در صدر بیشترین میزان برداشت از منابع آب های زیرزمینی
زمین کیوسک

ایران در صدر بیشترین میزان برداشت از منابع آب های زیرزمینی

ایران از نظر میزان برداشت از آبهای زیرزمینی در صدر کشورهای جهان قرار دارد. طبق گزارش بانک جهانی، در سال ۱۹۶۲ میزان ذخایر آب شیرین تجدیدپذیر در ایران به ازای هر نفر معادل ۵۵۷۰ مترمکعب بوده که این میزان در سال ۲۰۱۴ برای هر نفر به حدود یک هزار و ۶۴۴ مترمکعب کاهش یافته است. بر این اساس در فاصله ۵۲ سال، کاهشی معادل ۷۱درصد در کل آب‌های تجدید پذیر کشور اتفاق افتاده است.

نتایج گزارش بانک جهانی نشان می دهد بحران آب در منطقه خاورمیانه به ویژه در کشورهای عربی به مراتب جدی‌تر از سایر نقاط دنیاست؛ خاورمیانه حدود ۱۴ درصد از مساحت خشکی جهان را به خود اختصاص داده اما تنها ۵ درصد از منابع آبی دنیا را در اختیار دارد. در عراق سرانه آب شیرین تجدیدپذیر برای هر نفر معادل ۹۹۸مترمکعب، در عربستان سعودی معادل ۷۸مترمکعب، قطر ۲۶ مترمکعب، امارات ۱۷ مترمکعب و در بحرین این میزان سرانه نزدیک به ۳ متر مکعب است. ایسلند از نظر میزان ذخایر آب شیرین داخلی تجدیدپذیر، بهترین وضعیت را در جهان دارد و میزان آن در سال ۲۰۱۴ معادل ۵۱۹ هزار و ۲۶۵ مترمکعب برای هر نفر بوده است.

طی ماههای اخیر درگیری ها بر سر منابع آبی در ایران افزایش پیدا کرده و در مواردی به کشته و زخمی شدن افراد منجر شده است. سدسازی های بی رویه، انتقال آب بین حوضه ای، برداشت آب از بیش از ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرقانونی و.. از جمله دلایل بحران کنونی آب در ایران دانسته شده اند.

همچنین بخوانید:  کنسرت کرونوس کوارتت در ایروان به مناسبت صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗