skip to Main Content
اهالی روستای کشاری و تمساح‌ها آب آشامیدنیشان را با هم قسمت می‌کنند
جامعه زمین کیوسک

اهالی روستای کشاری و تمساح‌ها آب آشامیدنیشان را با هم قسمت می‌کنند

مردم روستای کشاری در شهرستان سرباز آب لوله‌کشی ندارند و مجبورند آب مورد نیازشان را از برکه محل زندگی گاندوها (تمساح‌ها) تهیه کنند، این درحالی است که هم گاندوها و هم مردم از مشکل کم‌آبی در این مناطق به شدت رنج می‌برند.

گاندوها و اهالی کشاری همیشه در صلح و آرامش در کنار هم زندگی کرده‌اند. مردم گاندوها را دوست‌ دارند و گاندوها نیز خوی تهاجمی کشنده ندارند. اما تیرماه امسال، یک گاندو، یک کودک ۱۰ ساله را به درون آب کشید و سبب مرگ او شد.بیش از این برخوردی میان مردم و گاندوها اتقاق نیفتاده بود.

گاندو یا تمساح پوزه کوتاه تنها در سیستان بلوچستان زندگی می‌گند. گوشتخواری است که از پرندگان، خزندگان و ماهی‌ها تغذیه می‌کند و معمولا آدمخوار نیست. 

کم‌آبی در زیستگاه گاندوها، زندگی و تغذیه آنها را با مشکل مواجه کرده است.

از سویی دیگر، برای روستای کشاری آب لوله‌کشی ندارند و ناچارند با گاندوها در استفاده از آب برکه شریک شوند. در فصل گرما که بارندگی کم است آب به حداقل خود می‌رسد و این موجب نزدیک شدن تمساح‌ها و مردم می‌شود.

پس از ماجرای مرگ کودک ۱۰ ساله صندوق ملی محیط زیست «طرح حمایت از میزبانان گاندو» را راه انداخت. در این طرح قرار است مردم مواردی را که سازمان حفاظت محیط زیست از آنها می‌خواهد؛ رعایت کنند و در عوض صندوق ملی محیط زیست از مردم این منطقه حمایت کند و آب بهداشتی و مورد نیاز مردم را به دستشان برساند.

سعید محمودی (مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان) در مورد جزئیات این طرح می‌گوید: «ما از مردم خواسته‌ایم که به برکه‌های محل زندگی گاندو تا حد امکان نزدیک نشوند، برای برداشت آب تنها به قسمت هایی مراجعه کنند که اداره کل محیط زیست آنها را با تابلو مشخص کرده است و همچنین اگر گاندویی از حالت عادی خارج شد و حمله کرد در انتقال آن با ما همکاری کنند، در واقع هدف ما این است که مردم مواظب خودشان باشند و بقیه موارد دیگر وظیفه ما است که آب آشامیدنی و تصفیه شده در اختیارشان قرار دهیم که البته مردم در این طرح همکاری بسیاری خوبی با ما داشتند.»

همچنین بخوانید:  محمد قائد: جامعه نشر در ایران دچار هردمبیلی شده است.

وی می‌افزاید: «در حال طی کردن فرآیندی با همکاری صندوق ملی محیط زیست هستیم تا مشکل آب شرب مردم این روستا حل شود، این در حالی است که حل مشکل آب شرب و بهداشتی بر عهده سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیست.»

وی در پاسخ به اینکه تا چه زمانی قرار است با تانکر به مردم این منطقه آب‌رسانی کنید؟ اظهار می‌کند: «تا ماه‌های آبان و آذر که فصل بارندگی شروع شود و آب‌های جاری دوباره به کمک مردم بیایند، البته به دنبال این هستیم که تا سال آینده با کمک آبفای استان لوله‌کشی در این روستا انجام شود.»

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗