skip to Main Content
در بهار امسال تهرانی‌ها بیشتر بر اثر ایست قلبی فوت کرده‌اند
جامعه زمین کیوسک

در بهار امسال تهرانی‌ها بیشتر بر اثر ایست قلبی فوت کرده‌اند

اکبر توکلی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا تهران با اعلام فوتی‌های شهر تهران در سه ماهه ابتدایی سال ۹۵، ایست قلبی را مهم‌ترین عامل مرگ تهرانی‌ها اعلام کرد. از میان ۱۳۴۰۹ مورد مرگ در فصل بهار تهران، ۱۲۵۲ نفر به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داده اند، که شامل ۶۴۸ مرد، ۵۹۸ زن و ۶ نوزاد است.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا همچنین از پراکندگی میزان فوت در تهران نیز آمارهایی را اعلام کرد. بر اساس آمارهای اکبر توکلی، کمترین تعداد موارد فوت مربوط به منطقه ۲۲ شهر تهران است، که شامل ۶۲ متوفی مرد و ۳۹ زن است که در کل ۱۰۱ متوفی را شامل می‌شود. همچنین بیشترین تعداد فوت شدگان در بین ۲۲ منطقه پایتخت مربوط به منطقه ۴ بوده که ۹۱۵ فوتی، شامل ۵۳۱ مرد، ۳۸۲ زن و ۲ نوزاد بوده است.

در دو دهه اخیر همزمان با افزایش آلودگی هوا در تهران، مرگ بر اثر ایست قلبی در تهران افزایش یافته است؛ برخی از متخصصان معتقدند آلودگی هوا احتمال سکته قلبی را چهار برابر می‌کند. انتخاب در سال ۹۱ با انتشار گزارشی مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در تهران را با آمار شهدای جنگ هشت ساله با عراق مقایسه کرده بود و از مرگ روزانه ۳۱۰ تن بر اثر آلودگی هوا در ماه‌های مهر و آبان گفته بود.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-12-01 10:25:05Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

نمودار بالا نشان می دهد پاییز سال ۹۳ با ۶ روز هوای پاک، بیشترین تعداد روزهای پاک را در سال‌های ۹۰ تا ۹۳ دارد. همچنین تعداد روزهایی با هوای سالم از سال ۱۳۹۰ تا این سال به ترتیب ۳۷، ۴۲، ۲۹ و ۳۷ روز بوده است.

همچنین بخوانید:  «آلودگی هوا در ایران ۸ برابر استاندارد جهانی است»

با نگاهی به تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس کاملا مشخص است که پاییز سال ۹۲ وضعیت بدتری نسبت به سال های قبل و بعد از خود دارد. در پاییز سال ۹۲ علاوه بر۳۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۴ روز هم هوا در وضعیت هشدار قرار داشته است.

در سال‌های گذشته با حل مشکل بنزین‌های آلاینده و اخذ تدابیر زیست‌محیطی، تهران روزهای سالم بیشتری داشته است، اگرچه هنوز یک سوم روزهای سال در وضعیت ناسالم قرار دارد. در سال ۹۴ تهران ۱۹ روز در شرایط پاک، ۲۲۵ روز سالم، ۱۰۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۵ روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم بوده است. فارغ از آلودگی هوا، از بالا بود تنش و فشار عصبی، استرس، تغذیه ناسالم و عدم تحرک و ورزش به عنوان دلایل بالا بودن ایست قلبی نام برده می‌شود.

یک نظر
  1. وقتی الودگی هوا در شهر های بزرگ بیداد میکنه بهترین از این همه نمیشه انتظار داشت. نمیدونم چرا شرکت ها و وزارت خونه ها رو از تهران خارج نمیکنن و تمرکز رو از تهران بر نمیدارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗